تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۶
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۲۲۸۷۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

لزوم تبیین زمان مناسب عرضه‌های اولیه

‌می‌متالز - مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت کارگزاری سی ولکس در خصوص تأثیرات عرضه اولیه بر بازار سرمایه گفت: در صورتی که حجم عرضه اولیه قابل توجه باشد امکان اثرگذاری بر بازار سرمایه را دارد در این صورت باید این عرضه‌ها در زمان مناسبی صورت گیرند تا تأثیرات به حداقل رسد.

به گزارش می‌متالز، محمد رضا الهی فرد مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت کارگزاری سی ولکس  با اشاره به بازدهی کسب شده سهامداران از عرضه‌های اولیه سال جاری، تصریح کرد: در سال جاری که سهام ۱۲ نماد عرضه اولیه شد، «سپید» از ۲۰۲ درصد بازدهی برخوردار شد در حالی که جزو نماد‌های عرضه شده در یک ماهه گذشته است.

وی افزود: در بین نماد‌های عرضه اولیه در سال جاری، «ومدیر» با کمترین قیمت عرضه شد، اما تاکنون ۱۸۰ درصد بازدهی را به سهامداران خود ارائه نموده است. باتوجه به اینکه تمامی نماد‌های عرضه اولیه از بازدهی بالاتر از ۱۰۰ درصد برخوردار هستند، «فگستر» از ابتدای عرضه اولیه تاکنون بازدهی ۱۴۳ درصدی خود را حفظ کرده است.

مدیرعامل شرکت کارگزاری سی ولکس با بیان برخی از نماد‌های تازه عرضه شده گفت: نماد‌های «مدیریت»، «فجهان»، «توسن» و «فسبزوار» که در چند هفته اخیر عرضه شدند که باید برای مشاهده بازدهی این نمادها، کمی تأمل کرد.

الهی فرد افزود: به رغم پایین بودن حجم عرضه‌ها میزان بازدهی هر سهم مطلوب و مناسب بوده است.

وی در خصوص اثرگذاری عرضه‌های اولیه بر بازار سرمایه گفت: در صورتی که حجم عرضه اولیه قابل تخصیص به افراد مبلغ بالایی باشد، ممکن است شخص سرمایه‌گذار نیاز به تأمین نقدینگی پیدا کند.

عضو هیات مدیره شرکت کارگزاری سی ولکس افزود: این اقدام موجب می‌شود تا افراد به فروش سایر دارایی سهامی خود بپردازند که منجر به افزایش عرضه و فشار فروش در بازار می‌گردد.

الهی فرد تصریح کرد: با این وجود در سهام کوچک عرضه اولیه، معمولاً تأثیر چندانی از حیث فشار فروش بر بازار ندارد.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ گفت: شرایط بد بازار در سال گذشته باعث شد که تعداد متقاضیان عرضه‌های اولیه در سال جاری کاهش شدیدی را متحمل شوند. با این وجود، بهبود نسبی بازار به مرور تعداد متقاضیان این عرضه‌های جدید را نسبت به اوایل سال افزایش داده است.

مدیرعامل شرکت کارگزاری سی ولکس در خصوص اقدامات نهاد ناظر برای کاهش اثرات منفی عرضه‌های اولیه بر بازار سرمایه گفت: نهاد ناظر می‌تواند با تشویق کارگزاران به تخصیص اعتبارات بیشتر در رابطه با افزایش عرضه‌های اولیه، فشار عرضه و فروش را در بازار کاهش دهد.

الهی فرد افزود: به این منظور باید تأمین نقدینگی توسط سرمایه‌گذاران خنثی و یا کاهش را دهد. این اقدام میتواند به طور ویژه در عرضه سهام بزرگ انجام شود.

وی با اظهار اینکه عمده منابع و نقدینگی مورد نیاز خرید عرضه‌های اولیه از بازار تأمین می‌شود، تصریح کرد: برخی از کارگزاری‌ها با تخصیص اعتبار به مشتریان خویش اقدام به تأمین نقدینگی می‌کنند. تعدادی از متقاضیان نیز ممکن است شخصاً منابع نقدی مورد نیاز خود را از بانک و یا سایر شیوه‌ها تأمین کنند.

عضو هیات مدیره شرکت کارگزاری سی ولکس در پایان تأکید کرد: در صورتی که حجم عرضه‌ها بالا باشد، بهتر است که عرضه‌های اولیه در زمان بندی‌های متناسب و با فواصل زمانی مناسب انجام گردد تا تأثیر منفی بر بازار نداشته باشد.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده