تاریخ: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۴۱
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۲۲۹۵۹۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش بهره وری صنعت فولاد نیازمند تغییر نگاه مدیریتی، سرمایه گذاری و ارتباط با دنیاست

‌می‌متالز - افزایش بهره وری در هر صنعتی منجر به توسعه هرچه بیشتر خواهد شد، صنعت فولاد نیز امروز برای افزایش بهره وری خود نیازمند تغییرنگاه مدیریتی، سرمایه گذاری و ارتباط با دنیا است.

به گزارش می‌متالز، صنعت فولاد کشور در آستانه دستیابی به چشم انداز ۱۴۰۴ و تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برای افزایش بهره وری خود با چالش‌هایی همراه است که می‌تواند قیمت تمام شده را دستخوش تغییر کرده و قدرت رقابتی در بازار‌های خارجی را کاهش دهد.

شاید با نگاهی به یک ماه اخیر اصلی‌ترین چالش پیش روی افزایش بهره وری در صنعت فولاد، چالش انرژی باشد.

افزایش مصرف برق در صنایع در پی رشد تولید در بهار ۱۴۰۰، چالش برق در واحد‌های فولادی را استارت زد و قطعی‌های پی در پی در این صنایع اجرا شد. هرچند تنها دلیل قطعی‌های برق افزایش مصرف نبود، اما این عامل توانست در کنار استخراج رمز ارز‌ها و کاهش بارندگی که میزان تولید نیروگاه‌های برق - آبی را کاهش داد، تشدید کننده بحران کمبود برق بود.

انرژی سهم عمده‌ای از تولید فولاد را به خود اختصاص داده است که شامل برق و آب می‌شود، در نتیجه عدم توجه به کاهش مصرف انرژی و مدیریت درست آن می‌تواند اصلی‌ترین چالش در افزایش بهره وری باشد. در سال جاری افزایش قیمت برق نیز می‌تواند چالش جدی برای تولید کنندگان فولاد باشد.

در بخش دیگر آب نیز از اصلی‌ترین موانع برای افزایش بهره وری در بخش انرژی است که می‌تواند آن را تحت تاثیر قرار دهد. البته در این میان انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی توانست بخشی از این دغدغه را کم کند و در کنار آن صنایع فولادی با استفاده از سیستم‌های بازچرخانی آب و استفاده از پساب‌های فاضلابی توانستند تا حدودی بر این چالش غلبه کند.

اما در حوزه برق، این چالش ادامه دار پیش بینی می‌شود و همانطور که بر کاهش تولید در چند ماه گذشته اثر گذار بود می‌تواند افق ۱۴۰۴ را هم تحت تاثیر قرار داده و زیان بسیاری به واحد‌ها وارد کند.

هرچند احداث نیروگاه‌های جدید می‌تواند به کمک فولادی‌ها آمده و بخشی از این مشکل را حل کند، اما فراموش نکنیم این موضوع زمان بر بوده و باید به موازات آن تغییر الگوی مصرف در دستور کار قرار بگیرد. درواقع مدیران واحد‌های فولادی باید با ارتقای تکنولوژی‌ها و آموزش به روز به پرسنل اولین گام در حوزه بهره وری را برداشته و سپس با سرمایه گذاری و مشارکت در طرح‌های ساخت نیروگاه نیاز خود را تامین کنند.

البته سرمنشا اصلی افزایش بهره وری در بخش‌های مختلف صنعت فولاد به ارتقای تکنولوژی و به روز رسانی سیستم‌های تولید باز می‌گردد که متاسفانه با وضع تحریم‌ها کمی دشوار شد. اما ارتباط با دنیا و استفاده از سیستم‌های جدید می‌تواند هزینه‌های تولید را کاهش و بهره وری را افزایش دهد.

موضوع دیگر که می‌تواند بهره وری را تحت تاثیر قرار دهد، موضوع به روز انقلاب چهارم صنعتی است که با دیجتال شدن فرآیند‌ها در واحد‌های تولید فولاد، علاوه بر کاهش نیروی انسانی که تاثیر بسیاری در کاهش هزینه و حوادث و خطا‌های موجود در تولید دارد می‌تواند با افزایش سرعت تولید میزان بهره وری را ارتقا دهد.

اما تمام موارد یاد شده در گام اول نیازمند تغییر نگاه مدیریتی و پس از آن سرمایه گذاری خواهد بود. البته حمایت‌های دولت در بخش‌هایی همچون تسهیل مسیر توسعه و با وضع قوانین حمایتی می‌تواند به یاری تولیدکنندگان فولاد کشور آمده و در نهایت فولادی با قیمت تمام شده کمتر را راهی بازار‌های داخلی و خارجی کند.

منبع: تیتر ۲۰

عناوین برگزیده