به گزارش میمتالز، رضایی روز چهارشنبه درباره چالشهای پیش روی صادرات خدمات فنی و مهندسی، اظهار داشت: شرکتهای ساختمانی ایرانی در سالهای اخیر هم سطح استانداردهای بین المللی و با قیمتی رقابت پذیرتر آمادگی حضور در بازارهای بینالمللی را دارند، اما هنوز پیمانکاران در اجرای برخی از امور نظیر تامین ضمانت نامه بانکی یا انتقال تجهیزات فنی از طریق گمرک با مشکل مواجه هستند که همین امر عملکرد شرکتها را در توسعه فعالیتهای خود با کندی و مشکل مواجه کرده است.
وی با بیان اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی میتواند به اندازه صادرات نفت برای کشور ارزآوری داشته باشد، اما نیاز به سرمایه گذاری و پرداخت هزینه زیادی ندارد، افزود: دانش فنی و نیروی کار ما از کشور صادر میشود تا با سرمایه سایر کشورها کسب درآمد کند و تنها کشور باید کمی به این حوزه توجه داشته باشد که با تحقق آن از هزاران حسن و مزیت آن بهره خواهد برد.
رضایی یادآور شد: در طول سالهای گذشته شرکتهای ساختمانی ایران چندین پروژه بزرگ راهسازی در کشورهای همسایه و از جمله تعداد زیادی تونل در تاجیکستان که سالیان سال آرزوی مردم این کشور بوده را حفر و اجرا کرده ایم.
وی با بیان اینکه با تمام سختیها شرکت به فعالیت خود ادامه داده، اما دولت در حال حاضر حمایت چندانی از صادرات خدمات فنی و مهندسی نمیکند، افزود: پرداخت جوایز صادراتی که امری متداول در بین کشورهای فعال در این حوزه است نه تنها در ایران کنار گذاشته شده بلکه هنوز مطالبات چند سال قبل برخی شرکتها پرداخت نشده است.
رضایی بیان کرد: دولت برای تولید یارانه در نظر گرفته، اما برای صادرات دانش فنی که به هیچ سرمایه گذاری احتیاج ندارد، بودجهای در نظر نمیگیرد که این موضوع باعث اعمال فشار و کاهش ریسک پذیری شرکت در مناقصات میشود.