تاریخ: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۸
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۲۳۰۳۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مطرح کرد؛

فرآیند روبه رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی در ایران

‌می‌متالز - دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی معتقد است: با وجودی که صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران همانند کشور‌های دیگر روندی روبه رشد داشته، اما متاسفانه بخاطر بروز برخی نارسایی‌ها و معضلات با کندی مواجه شده که دولت سیزدهم باید با رفع نارسایی ها، مجددا مسیر افزایش آن را فراهم کند.

به گزارش می‌متالز، بهمن صالحی روز یکشنبه درباره آخرین وضعیت صادرات خدمات فنی مهندسی، اظهار داشت: زمانی که الگو‌های کشور‌های اروپایی، آمریکایی یا چین را درخصوص صدور خدمات فنی و مهندسی بررسی می‌کنیم مشخص می‌شود ما نیز رشد خوبی داشته ایم، اما متاسفانه این روند چند سالی است بخاطر وجود قوانین و مقررات دست و پاگیر بانکی، عدم صدور ضمانت نامه و همچنین تحریم امریکا نزولی شده است.

وی اضافه کرد: با وجودی که شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی تلاش می‌کنند تا به دولت کمک کنند مشکلات مربوط به تحریم‌ها و موانع خارجی رفع شود، اما همچنان معضلات و موانع داخلی به شکل قدرتمندتری صادرات خدمات فنی و مهندسی را با مختل مواجه کرده است.

وی با بیان آنکه هدف انجمن از درخواست کمک از دولت تنها تقاضای مالی و اقتصادی نیست، گفت: تمام مسوولان کشور‌های قدرتمند دنیا برای صدور مازاد توان و پتانسیل بخش مهندسی خود به فعالان این بخش کمک می‌کنند، اما با وجود ارزش استراتژیک این بخش که فراتر از ارزش‌های اقتصادی است، مسوولان ایران هیچ کمکی به افزایش صدور این نوع خدمات نمی‌کنند.

دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ادامه داد: مسوولان دیگر کشور‌های دنیا حتی در مذاکرات و نشست‌های سیاسی خود که میان روسای عالی رتبه آن‌ها صورت می‌گیرد، ضمن معرفی توانمندی‌های فنی و مهندسی خود با هدف توسعه صادرات پتانسیل‌های این بخش با یکدیگر رقابت می‌کنند، پس ایرادی ندارد که اگر مسوولان ما هم نسبت به معرفی امکانات خدمات فنی و مهندسی کشور اقدام کنند.

صالحی توضیح داد: دومین موضوع حمایت‌های مالی و جوایز صادراتی است که در همه کشور‌ها ارائه شده و می‌شود، زیرا این حرکت تاثیر زیادی در افزایش رقابت‌های بین‌المللی و گرفتن پیمان از دیگر کشور‌ها دارد.

دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی با بیان اینکه با بررسی منحنی رشد این حوزه در ایران متوجه خواهید شد که صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در اوایل دهه ۹۰ حتی به حدود ۲۵ میلیارد دلار نیز رسید، افزود: با محروم شدن شرکت‌ها از این سهم، قرارداد‌ها روند نزولی به خود گرفت. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های ایرانی مانند شرکت‌های عمرانی و حوزه گاز با بازاری اشباع در داخل کشور مواجه هستند و صادرات ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلاری برای این حوزه پیش بینی شده بود.

صالحی با تاکید بر تاثیر صادرات خدمات فنی و مهندسی در توسعه روابط اقتصادی و سیاسی میان کشورها، گفت: یکی از مزیت‌های کشور ما این است که کانون انرژی محسوب می‌شود و تاکنون حجم بالایی از نیروگاه نصب شده و دارای منابع گازی فراوانی هستیم در حالی که همسایگان ما به این منابع و حامل‌های انرژی نیاز دارند، حمایت و همکاری دولت می‌تواند به توسعه مازاد بر نیاز این بخش کمک کند.

وی اضافه کرد: در شرایط نبود ما، فعالیت این بازار‌ها متوقف نمی‌شود بلکه رقبای ما مثل ترکیه بازار‌ها را به دست خواهند گرفت به طوری که حجم قرارداد‌های این کشور در حال رسیدن به ۳۵ میلیارد دلار در سال است.

دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی گفت: اگرچه ممکن است شرکت‌ها به کمک زیادی نیاز نداشته باشند، اما برای حضور در بازار‌های بین‌المللی به ضمانت‌نامه‌های بانکی و از سوی دیگر برای اخذ مطالبات خود به حمایت دولت احتیاج دارند.

وی افزود: شرکت‌های ایرانی هنوز مطالباتی از کشور‌های مختلف مثل عراق دارند و این در حالی است که کشور‌های همسایه، آفریقایی، حاشیه خلیج فارس، آمریکای مرکزی، آمریکای لاتین و حتی در آمریکای شمالی، شرکت‌های ایرانی حضور خوبی دارند. برای مثال در کوبا تصفیه خانه و تاسیسات آب احداث شد. در برزیل و آفریقای جنوبی پروژه‌های خوبی در حوزه ساختمان احداث شد. همچنین در روسیه، تاجیکستان و آذربایجان بازار خوبی برای فعالیت صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی وجود دارد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده