تاریخ: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۰
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۲۳۰۶۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو اتاق بازرگانی اراک:

صادرات مهمترین عامل در خروج از روزمرگی اقتصادی است

‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک، معتقد است: از آنجا که تمام کشورهای در حال توسعه و علاقه مند به رسیدن به اقتصادهای اول دنیا، صادرات را مهمترین عامل رشد اقتصادی و دلیل برای برون‌رفت از کرختی و روزمرگی اقتصادی می دانند ما نیز باید با رفع موانع موجود در روند صادرات، بستر توسعه سهم این بخش را در اقتصاد فراهم کنیم.

به گزارش می‌متالز، عماد مردانی روز نقش صادرات را در توسعه و رشد اقتصادی، اشتغال زایی و رونق تولیدی مهم عنوان و تصریح کرد: تا زمانی که نگاه بخش‌های تولید و صنعت تنها تامین بازار داخل و رفع نیاز‌های آن باشد، اقدامات به صورت جزیره‌ای خواهند بود و بستر لازم برای افزایش صادرات کشور فراهم نخواهد شد.

وی افزود: در صورتی که تداوم روند فعلی و تنها تامین نیاز بازار داخل مدنظر مسئولان باشد نه تنها تولید رونق نخواهد گرفت بلکه فرصت‌های شغلی موجود نیز بتدریج از بین خواهند رفت، بنابر این طراحی نقشه راه صادراتی با هدف توسعه صادرات کشور ضروری است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به دستاورد‌های چندبُعدی صادرات، اظهار داشت: تنها نتیجه صادرات، توسعه اقتصادی نیست بلکه این مهم دستاورد‌های دیگری مانند ارزآوری دارد؛ به عبارت دیگر، با ارز حاصل از صادرات می‌توان پایۀ پولی کشور را تقویت و منابع مالی مورد نیاز برای واردات کالا‌های ضروری را تامین کرد.

مردانی تصریح کرد: هر کشوری برای رسیدن به نقطه مطلوب اقتصادی، نیازمند پایۀ پولی غنی است لذا اغلب کشور‌های توسعه یافته این نیاز را با صدور محصولات خود و ارزآوری این بخش پوشش می‌دهند؛ به همین دلیل صادرات باید به عنوان یکی از مهمترین پایه‌های رشد اقتصادی در دولت سیزدهم مورد توجه قرار بگیرد.

وی حصول ارزش‌افزوده از مزیت‌های رقابتی و داشته‌های سرزمینی موجود را ضروری دانست و تأکید کرد: ایران به عنوان کشوری نفت‌خیز و بهره‌مند از منابع و معادن مناسب باید بخش عمده از توان اقتصادی خود را روی تبدیل مواد خام، به فرآورده‌هایی با ارزش‌افزودۀ بالاتر متمرکز کند؛ این مهم خاصه در صنعت نفت یک ضرورت است.

مردانی اظهار داشت: از آنجا که در هر اقتصادی نوسانات نرخ ارز بر سایر متغیر‌های اقتصادی از جمله تجارت خارجی نارسایی‌های نامطلوب زیادی برجای می‌گذارد و به طور قطع بی ثباتی نرخ ارز عامل کاهش صادرات غیرنفتی نیز است، دولت سیزدهم باید مقدمات لازم را برای تثبیت نرخ ارز فراهم کند.

وی بیان کرد: بازار ارز ایران در سال‌های اخیر بخصوص سال ۹۹ بخاطر بروز عوامل مختلفی، چون تشدید تحریم ها، کاهش ذخایر ارزی و پاندمی کرونا تحت تاثیر یک شوک پیش بینی نشده قرار گرفت و در کنار آن مقررات بانک مرکزی در خصوص تعهد بازگشت ارز به چرخه اقتصاد در یک بازه زمانی مشخص باعث شد در کوتاه مدت برخی از صادرکنندگان نتوانند خود را با این مقررات تطبیق داده و ترجیح دادند تا بازگشت آرامش به بازار ارز و تثبیت مقررات ارزی، موقتاً برنامه‌های توسعه صادرات را متوقف سازند که این امر لطمات زیادی را به این بخش وارد کرد.

مردانی در پایان عدم ثبات نرخ ارز بخصوص دلار را یک چالش جدی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان عنوان و پیشنهاد کرد: دولت سیزدهم تدابیر لازم را برای ایجاد یک بازار ثابت برای نرخ ارز از جمله دلار اتخاذ کند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده