تاریخ: ۰۱ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۱:۴۹
بازدید: ۵۸۹
کد خبر: ۲۳۰۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سوال یک سرمایه‌گذار خرد: کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

می متالز - از نگاه یک سرمایه‌گذار خرد ایرانی، آینده مبهم است!
سوال یک سرمایه‌گذار خرد: کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

می متالز - سوال یک سرمایه‌گذار خرد: کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟ سوالی که این روزها ذهن بخش قابل توجهی از جامعه ایرانی را به خود مشغول کرده است! پر واضح آنکه همه ما توانایی کارآفرینی نداریم و اگر دولت برنامه‌ای برای جذب نقدینگی و دارایی های به سرعت نقد شونده جامعه نداشته باشد، سفته بازان داخلی و برنامه‌های مهاجرتی خارجی برای جیب مردم برنامه‌ های جذابی دارند.

به عبارت دیگر اگر دولت و مسئولین با ارائه برنامه‌های زیرساختی و تصویرسازی آینده ای روشن، جهت‌گیری مناسبی برای سرمایه‌ های خرد جامعه ایجاد ننمایند، نه تنها تلاطم تورمی در بازارهای مختلف آرام نمی گیرد، بلکه امواج شدید خروج سرمایه از کشور شدید و شدیدتر می شود.

از نگاه یک سرمایه‌گذار خرد ایرانی، آینده مبهم است! در حال حاضر، گزارشات مختلف از موسسات بین المللی در مورد منفی شدن رشد اقتصادی کشور در سال های پیش رو همزمان با تورم بالای فراگیر، اولین مفهومی را که در ذهن متبادر می سازد رکود تورمی است که به معنای کاهش قدرت خرید جامعه و کاهش تقاضا در بازارهای مصرفی خواهد بود.

در کنار این اخبار سمینارها و همایش های مختلفی در زمینه چشم‌انداز بازارهای مختلف نظیر ارز، طلا، مسکن و بورس در کشور برگزار می شود که اغلب حاکی از کاهش جذابیت این بازارها در آینده نزدیک خواهد بود.

در حالی که آینده بازارهای داخلی این گونه با مفاهیم منفی در ذهن جامعه نقش می بندد، رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی مجدانه و شبانه روز در حال تلاش برای ارائه جذابیت ها و جذب سرمایه‌های ایرانی هستند. بنابراین، آنچه نیازمندیم تدوین و ارائه برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت و فراهم‌ آوردن زمینه برای جذب سرمایه‌های خرد جامعه است. 

تصویرسازی آینده ای روشن از بهبود کیفیت زندگی، رفاه  و توسعه، سرمایه‌گذاری را از بازارهای غیرمولد به سمت بازارهای مولد و پروژه‌های زیرساختی سوق خواهد داد.

چشم انداز مناسبی در بازار داخلی برای افزایش تقاضای محصولات صنایع عظیم فولاد، سیمان و مصالح ساختمانی کشور وجود ندارد. برای ایجاد رونق نیازمند راهکارهای خلاقانه و آینده نگرانه هستیم.

یک حرکت راهبردی در این زمینه، واگذاری اختیارات برنامه‌ریزی کلان به استان ها و مناطق کشوریست. برنامه‌ریزی غیرمتمرکز توسعه زیرساختی و پروژهای کلان منطقه ای همراه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری محلی به منظور جذب سرمایه‌های خرد و کلان که می تواند راهگشای عبور از رکود و تحریک تقاضا باشد... بهره گیری هوشمندانه از بخشی از ظرفیت‌های فدرالیسم اقتصادی...

سید مصطفی سبزواری
منبع: می متالز
عناوین برگزیده