تاریخ: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۱
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۲۳۰۶۹۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

۲۳۵ هزار مسکن مهر فروش اقساطی نشده است/ تبدیل ۱۷ هزار واحد به طرح ملی مسکن

‌می‌متالز - معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که بر اساس اعلام بانک مسکن ۲۳۵ هزار واحد مسکن مهر فروش اقساطی نشده است، گقت: ۱۷ هزار مسکن مهر به طرح ملی مسکن تبدیل شد.

به گزارش می‌متالز، احمد اصغری مهرآبادی، اظهار کرد: کل واحد‌های مسکن مهر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بود که از این تعداد یک میلیون و ۷۶ هزار و ۶۰۰ واحد دولتی بود. به عبارت دیگر این واحد‌ها در اراضی دولتی ساخته شده اعم از تفاهمنامه‌های سه جانبه و تعاونی‌های مسکن.

وی افزود‌: ۸۴۳ هزار واحد پروژه‌های خودمالک بوده که در قالب آن واحد‌های مسکن مهر در زمین مردم ساخته شده و فقط از تسهیلات ارزان‌قیمت دولتی برای ساخت و ساز استفاده شده است. این قالب پروژه‌ها هیچ مشکلی نداشتند و هزینه‌ای را به دولت تحمیل نکردند.

وی ادامه داد: این واحد‌ها با کیفیت مناسب احداث شده و می‌توان گفت بهترین بخش طرح مسکن مهر همین پروژه‌های خودمالکی بوده است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اعلام این‌که ۲۶۲ هزار واحد هم در بافت‌های فرسوده اجرا شده که به اتمام رسیده است، تصریح کرد: این ترکیب پروژه‌های مسکن مهر بوده است. از واحد‌های دولتی، کار ساخت ۹۷۰ هزار و ۷۸۲ واحد به اتمام رسیده و ۱۰۵ هزار واحد نیمه تمام است.

اصغری‌مهرآبادی اضافه کرد: البته این دو قسمت تقسیم می‌شود؛ ۲۵ هزار واحد از این واحد‌ها کم عارضه هستند. یعنی چیزی که از مسکن مهر باقیمانده و عارضه‌ای ندارد همین تعداد است.

وی با بیان این‌که ۸۰ هزار واحد دیگر دارای عارضه است، گفت: این‌ها یا فاقد متقاضی هستند، یا این که پرونده‌ها در دادگاه است یا در مرحله داوری است. بیشتر این عارضه‌ها در ید ما نیست. آن چیزی که از مسکن مهر که محدودیت منابع مالی دارد ۲۵ هار واحد است.

وی با یادآوری این‌که بخشی از واحد‌های فاقد متقاضی به خودمالک تبدیل شده که در حال ساخت است، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار بانک مسکن، تا امروز بالغ بر ۲۳۵ هزار واحد مسکن مهر فروش اقساطی نشده است. بانک اعلام کرده ۸۰ هزار واحد از این تعداد به اتمام رسیده است به دلیل مشکلات مربوط به انشعابات آب، برق، گاز یا عدم اتمام آماده‌سازی فروش اقساطی نشده‌اند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر با اشاره به این‌که ۲۰ هزار واحد بدون این‌که فروش اقساطی شود تحویل متقاضیان شده است، گفت: با وجود بخشنامه‌های متعدد، هنوز این مشکل برطرف نشده است. البته حدود ۶۰ هزار واحد فورش اقساطی نشده بود که با پیگیری‌های صورت گرفته حدود ۳۵ هزار متقاضی و مالک برای فروش اقساطی مراجعه کرده‌اند.

مهرآبادی تاکید کرد: بنابراین ساخت ۸۰ هزار واحد مسکن مهر به اتمام رسیده است، ۲۰ هزار واحد تحویل شده که ۱۳۵ هزار واحد از آن ۲۳۵ هزار واحد اعلام شده بانک مسکن می‌ماند. از ۱۳۵ هزار واحد باقیمانده نیز ۲۰ هزار واحد مشکل حقوقی دارند.

وی با یادآوری این‌که ۳۳ هزار واحد نیز پیشرفت فیزیکی زیر ۳۰ درصد دارند، افزود: به دلیل محدودیت منابع مالی این پروژه‌ها پیشرفت چندانی نداشته‌اند. این واحد‌ها به خودمالک تبدیل می‌شود. واقعیت آن است که با تسهیلات کنونی مسکن مهر این واحد‌ها تکمیل نخواهد شد. بر اساس هماهنگی صورت گرفته پروژه‌های باقیمانده مسکن مهر را با استفاده از تسهیلات طرح ملی مسکن تکمیل کنیم.

وی با بیان این‌که از ۳۳ هزار واحد مطابق آمار شهر‌های جدید حدود ۱۷ هزار واحد یا به طرح ملی مسکن تبدیل شده یا در شرف تبدیل هستند، اظهار کرد: مشکلات مساکن مهر را در قالب این برنامه‌ها حل می‌کنیم. بر اساس اعلام بانک ۳۸ هزار واحد نیمه تمام است که ما می‌گوییم ۲۵ هزار واحد است. اختلاف ۱۳ هزار واحد نیز به دلیل محاسبه نکردن واحد‌های فاقد متقاضی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده