تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۱۳
بازدید: ۳۶۴
کد خبر: ۲۳۰۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تحریم‌ها و تاثیر آنها بر موضوع برندینگ

می متالز - یکی از موضوعاتی که سبب شده ایران در برندینگ کالای معدنی موفق نباشد، مسئله تحریم‌های ۱۰ سال اخیر است. این تحریم‌ها تاثیر منفی بسیاری بر توسعه تجارت ایران گذاشته و سبب خودداری بسیاری از شرکت‌های خارجی برای عقد قرارداد با ایران به دلیل احتمال اعمال جریمه‌های سنگین امریکا و اتحادیه اروپا شده است.
تحریم‌ها و تاثیر آنها بر موضوع برندینگ

از زمان وقوع برجام که مرداد ۱۳۹۴ اتفاق افتاد، پیشرفت‌های خوبی برای حضور شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی در ایران شد، حتی شرکت برجسته و سوییسی گلنکور که در زمینه تجارت مواد معدنی و معدنکاری جزو ۱۵ شرکت برتر جهان است، برای حضور در فعالیت‌های اکتشافی و استخراجی و تاسیس کارخانه فرآوری در معدن دولتی سرب و روی مهدی‌آباد اعلام آمادگی کرد که با مشارکت شرکت پیمانکاری مبین (شرکت ایرانی) در این مناقصه برنده شد. از سوی دیگر شرکت ترافیگورا که مشابه گلنکور یک شرکت معتبر و در زمینه تجارت موادمعدنی و کالاهای فله (کامودیتیز) فعال است به تازگی برای حضور در ایران ابراز علاقه کرده است. ظرف یک سال گذشته صحبت‌ها و نشست‌های متعددی در زمینه حضور شرکت‌های خارجی از کره‌جنوبی، ژاپن و چین تا کشورهای اروپایی برای حضور در صنایع معدنی ایران انجام شده و البته لازم به ذکر است حضور حتمی آنها منوط به برداشت قطعی تحریم‌ها خواهد بود، همچنانکه شاهد هستیم تمدید تحریم‌ها سبب عقب‌نشینی موقتی این شرکت‌ها شده که این خود به ضرر توسعه فعالیت‌های معدنی و تجاری کشور است.

افروز بهرامی مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۲۹ آذر ۱۳۹۵ به خبرگزاری آنا گفت: در بیان راهکارهای افزایش سرمایه‌گذاری خارجی اقداماتی مانند ترسیم چهره درست و مناسب از ایران در عرصه‌های بین‌المللی از طریق تبلیغات موثر و استفاده از ظرفیت دیپلماسی خارجی موجود، بهبود شاخص‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری به ویژه کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، بهبود فضای کسب و کار و توسعه بازارهای مالی در جذب سرمایه‌گذاران خارجی بسیار موثر است و از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سرمایه‌گذاران خارجی، ضریب همراهی نظام بانکی است و باید هر چه سریع‌تر با انطباق نظام بانکی ایران با استانداردهای بین‌المللی و از بین بردن نبود انطباق‌ها و تطبیق مقررات و ضوابط بانکی با شرایط بین‌المللی و ایجاد حاکمیت شرکتی، روابط بانکی کشور در عرصه جهانی به حالت عادی درآید.


کیوان جعفری‌طهرانی/ رئیس امور بین‌الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران

منبع: صمت
عناوین برگزیده