تاریخ: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۱
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۲۳۱۰۲۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو:

ایران دومین تولیدکننده گاز دنیاست، شریان حیاتی برق و گاز در فصل سرما برای صنایع تامین شود حتی گران

‌می‌متالز - ناصر تقی‌زاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در ارتباط با افزایش مصرف گاز در آینده گفت: پیش‌بینی‌ها از افزایش مصرف گاز در نیمه دوم سال گزارش می‌دهد. صنایع، تابستان سختی را پشت سر گذاشتند و در بسیاری از موارد کارخانجات فولادی به دلیل قطع شریان حیاتی برق (باوجود افزایش میزان تولید و فروش) به برنامه‌ریزی‌های خود در زمینه تولید و صادرات دست پیدا نکردند.

به گزارش می‌متالز، وی در ارتباط با انرژی مورد نیاز در معدن و صنایع معدنی گفت: در بخش معدن و صنایع معدنی، علاوه بر انرژی برق، به انرژی گاز در ۲ کارویژه نیاز است؛ اول به عنوان سوخت و دوم در فرایند تولید به عنوان خوراک برای تولیدات محصولات فولادی. در شرکت چادرملو البته برای تولید آهن اسفنجی به برق و گاز توامان نیاز است.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به مشکلات شرکت‌های معدنی و فولادی در زمینه تامین برق گفت: ساخت نیروگاه و تامین برق یکی از پروژه‌های زیرساختی است که در یکی، دوسال به بهره برداری نمی‌رسد، باید در برنامه‌های بلندمدت تدوین و اجرایی می‌شد و اکنون نیز باید از برنامه‌های اصلی دولت باشد چرا که تداوم در تولید، نیازمند سوخت مستمر است.

وی با بیان اینکه تامین گاز صنایع بر عهده وزارت نفت است، بیان کرد: وزارت نفت باید فکری به حال تامین گاز مستمر صنایع به خصوص در بخش معدن و صنایع معدنی کند. مصاحبه‌ها و گزارش‌های بسیاری در خصوص نیاز گاز صنایع و اهمیت آن منتشر شده و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. باید به وزارت نفت در این ارتباط فشار آورده شود، باید پاسخ دهند که چرا با وجودی که دومین تولیدکننده گاز دنیا هستیم، وزارت نفت مشکل گاز را حل نمی‌کند؟

تقی‌زاده با مخاطب قرار دادن وزارت نفت گفت: صرفه جویی بیشتر در بخش‌های مختلف باید انجام شود و جلوی پرت‌های انرژی گرفته و مصرف گاز در کشور باید مدیریت شود، انرژی را برای تولید گران کنید، قیمت برق و گاز را گران و واقعی کنید، اما قطع نکنید. به ازای هر شرکتی که به طور متوسط یک میلیون تن در سال تولید دارد، قطع هر روز گاز یعنی از دست دادن ۳ هزار و ۵۰۰ تن تولید و زمانی که اثر گذاری آن در بخش‌های مختلف ضرب و تقسیم می‌شود، ۴۰ هزار تن محصول به دلیل این قطع انرژی از دست می‌رود که برای مملکت، تولید کمتر یعنی صادرات کمتر.

وی با اشاره به نیاز کشور به ارز، افزود: هر واحد ذوبی که از دست می‌رود، سرمایه ملی است. صادرات کمتر، ارز آوری کشور را تحت الشعاع قرار می‌دهد، ایران در تحریم است، معدن و صنایع معدنی به عنوان صنایع ارزآور می‌تواند بخشی از نیاز کشور به ارز را تامین کند.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: قطع و یا کاهش میزان سهمیه گاز صنایع واحد‌های کوچک را با ورشکستگی مواجه می‌کند، تعطیلی خط‌های تولید شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی را به بار می‌آورد. قطعات و تجهیزات غول پیکری که با صرف هزینه‌های سنگین در خط تولید هستند با نوسان فشار برق و گاز از خط تولید بیرون گذاشته می‌شوند. همچنین روند کار از دست مدیران خارج می‌شود و در برنامه‌ریزی‌های خود به برآورد‌های تولیدات خود دست پیدا نمی‌کنند.

عناوین برگزیده