تاریخ: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۳۴
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۲۳۲۰۸۲
سرویس خبر : زمین شناسی

طرح تحول زمین‌شناسی در چهار شهرستان خراسان جنوبی اجرا می‌شود

‌می‌متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی اولین بار در کشور به مساحت حدود ۱۵ هزار کیلومتر مربع که در برگیرنده چهار شهرستان و بیش از ۸۵ روستا است، به‌زودی در این استان اجرا می‌شود.

به گزارش می‌متالز، عباس جرجانی افزود: تولید و تکمیل اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشافی در گستره مورد نظر اجرای عملیات کشف ذخایر جدید معدنی و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در چرخه معدن‌کاری از اهداف این طرح بزرگ است.

وی افزایش قابل توجه میزان اشتغال در منطقه و توسعه عدالت‌محور استان را از دیگر اهداف این طرح برشمرد و اظهار داشت: کاهش موثر زمان تبدیل کانسار به معدن با همکاری بخش‌های مختلف معدنی کشور در حوزه سازمان‌ها و مجموعه‌های حاکمیتی، توسعه‌ای دولتی، نخبگان دانشگاهی و بخش خصوصی نیز مدنظر است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: منابع مالی این پروژه از محل توافقنامه سه‌جانبه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از سوی ایمیدرو در سال مالی ۱۴۰۰ تامین می‌شود.

وی گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در قالب توافقنامه و برنامه‌ای مشارکتی با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به تعریف برنامه‌ای تحولی در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر جدید معدنی کشور کرده است.

جرجانی افزود: پس از ماه‌ها بررسی و تحلیل فنی در کمیته راهبردی مشترک معدنی کشور با حضور مدیران و متخصصان این بخش، استان خراسان جنوبی به عنوان اولین هدف اجرای این برنامه در سال ۱۴۰۰ معرفی و برنامه‌ریزی اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی برای آن طراحی شد که اقدامات اجرایی آن به‌زودی آغاز می‌شود.

وی گفت: در این طرح تعداد ۶۰ ورقه نقشه زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی، اکتشاف سیستماتیک چهار لایه‌ای شامل فلزی، غیرفلزی، کانی‌های قیمتی و عناصر استراتژیک تهیه خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: از نتایج دیگر این طرح با توجه به برداشت داده‌های ژئوفیزیک هوایی در گستره مورد نظر، تکمیل فاز شناسایی و پی جویی اکتشافی برای معرفی مناطق جدید امیدبخش معدنی است که تحولی چشمگیر در بخش معدن استان به همراه خواهد داشت.

وی بیان کرد: مدت زمان اجرای این طرح از مهر ۱۴۰۰ به مدت یک سال برآورد شده که امید است با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها و اختصاص بهینه منابع در بهترین حالت ممکن اجرا شود و نتایج موثر آن در اختیار استان خراسان جنوبی قرار گیرد.

جرجانی گفت: مراسم افتتاحیه طرح تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان به‌زودی با سخنرانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و پیام آغاز به‌کار طرح از سوی مقام عالی وزارت و با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و جمعی از معاونان و مدیران این سازمان، استاندار و نماینده معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و نماینده سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران در خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: خراسان جنوبی با توجه به ساختار زمین‌شناسی از ذخایر غنی معدنی با تنوع قریب به ۵۰ نوع ماده معدنی از مجموع ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور برخوردار است که با دارا بودن ۶۹۸ معدن با ذخیره قطعی حدود هفت میلیارد تن و اشتغال بیش از ۱۳ هزار نفر در این بخش یکی از پنج استان معدنی کشور محسوب می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی یادآور شد: در نیمه نخست سال جاری ۲۰ فقره پروانه بهره‌برداری معدنی با سرمایه‌گذاری ۹۷۱ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۱۶۰ نفر صادر شده که به لحاظ سرمایه‌گذاری هفت برابر، میزان اشتغال ۲ برابر و به لحاظ تعداد صدور پروانه یک و نیم برابر نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

وی گفت: همچنین در این مدت ۲۶ فقره گواهی کشف با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۱۰۸ میلیارد ریال در این استان صادر شد که از نظر تعداد حدود سه برابر و به لحاظ سرمایه‌گذاری بیش از چهار برابر رشد را نشان می‌دهد.

جرجانی گفت: در زمینه فعال‌سازی و احیای معادن غیرفعال نیز از ابتدای امسال تاکنون ۶ واحد معدنی از معادن راکد و غیرفعال با برگزاری جلسات تعیین تکلیف برای این معادن به چرخه تولید بازگشتند.

با پیگیری‌ها و رایزنی‌های متعددی که انجام شد، هفته آینده گروهی متشکل از ۱۸۰ نفر متخصصان زمین‌شناسی به خراسان جنوبی می‌آیند تا در چهار شهرستان بیرجند، زیرکوه، قاینات و سربیشه، اکتشافات وسیع را انجام دهند.

فعال شدن اقتصاد معدن و اقتصاد گردشگری از تاکیدات رییس جمهوری در سفر ۱۹ شهریور ماه به خراسان جنوبی بود که در مصوبات سومین سفر استانی آیت الله رییسی نیز لحاظ شده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان جنوبی

عناوین برگزیده