به گزارش میمتالز، در طول هفتههای گذشته با توجه به بالا گرفتن برخی اختلاف نظرهای سیاسی با جمهوری آذربایجان و مشکلاتی که برای برخی کامیونداران ایرانی در این کشور به وجود آمد رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد با یک برنامهریزی جدید، ایران از ۲ مسیر تلاش میکند بدون نیاز به آذربایجان کالاهای خود را انتقال دهد؛ یکی از این مسیرها که به شکل زمینی نهایی میشود، ایران را از طریق ارمنستان به گرجستان و سپس کشورهای اروپای شرقی متصل خواهد کرد و گام دوم ایران استفاده از ظرفیت ترانزیتی دریای خزر خواهد بود که در سالهای گذشته کمتر از آن استفاده شده است. بر اساس توافق جدیدی که میان سازمان توسعه تجارت و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نهایی شده، از این پس کالاهای ایرانی از ۶ مسیر دریایی نیز امکان صادرات به کشورهایی، چون روسیه و قزاقستان را خواهند داشت.
علیرضا پیمانپاک با اشاره به عزم جدی دولت و دستگاههای مسؤول در رفع موانع صادرات گفت: سازمان توسعه تجارت ایران آمادگی دارد برای حل مشکلات مربوط به صادرات و صادرکنندگان از جمله مسائل مرتبط با زیرساختهای صادراتی، اقدامات لازم را با در نظر گرفتن اولویت آن انجام دهد.
وی با اشاره به اهمیت بازار بزرگ اوراسیا برای ایران و ظرفیت صادرات به کشورهای این منطقه افزود: حملونقل دریایی میتواند بسیاری از مشکلات زیرساختی صادرکنندگان در صادرات به اوراسیا بویژه بازار بزرگ روسیه را حل کند و این تفاهمنامه در همین راستا منعقد شده است.
گفتنی است بر اساس تفاهمنامه برقراری خطوط منظم دریایی در حوزه دریای خزر بین سازمان توسعه تجارت ایران و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در فاز نخست ۶ خط منظم از مبادی بنادر شمالی ایران به مقصد بنادر آستراخان و ماخاچ قلعه روسیه و همچنین بندر اکتائوی قزاقستان از اول آبان اجرایی میشود و شرکت کشتیرانی خزر به نمایندگی از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به حمل کالاهای صادراتی به صورت منظم و ماهانه اقدام میکند.
همچنین در راستای اقدامات انجام شده، در فاز دوم تا پایان سال جاری تعداد این خطوط به ۸ خط افزایش خواهد یافت، ضمن آنکه برنامهریزی جهت برقراری خطوط منظم برای کشورهای حوزه خلیجفارس و همچنین کشورهای آفریقایی در دست اجرا بوده و با هماهنگی وزارت امور خارجه و سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به تسهیل خرید کشتیهای رورو (کامیونبر) اقدام خواهد شد.
منبع: شاتانیوز