تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۲۹
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۲۳۲۲۳۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

رفع معضل کمبود انرژی صنایع فولادی با تشکیل کنسرسیوم فولادسازان کشور

‌می‌متالز - عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: تشکیل کنسرسیوم توسط فولادسازان کشور می‌تواند به تعامل با شرکت‌های تولید برق بیانجامد تا بتوانیم از بحران کمبود انرژی به ویژه برق عبور کنیم.

به گزارش می‌متالز، رضا شهرستانی با اشاره به تغییر رویه سیاست کشور‌های صنعتی در راستای حفظ محیط زیست، اظهار کرد: چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان، برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای، تعهد کرده است که ساخت نیروگاه‌های جدید زغال‌سنگ در این کشور را متوقف کند و در پروژه‌های جدید برای ساخت نیروگاه‌های زغال سنگ در خارج از این کشور سرمایه‌گذاری نکند که ماحصل این اتفاق کمبود برق در این کشور شده است.

وی با بیان این که توسعه ماینینگ‌ها و ماشین‌های برقی از دیگر عوامل کمبود برق در کشور چین محسوب می‌شود، افزود: همه این عوامل در کاهش تولید فولاد در کشور چین مؤثر بوده و قیمت‌های جهانی فولاد‌های آلیاژی تا ۵ برابر افزایش یافته است.

تغییر مسیر چین از تولید فولاد خام به تولید فولاد باکیفیت

عضو هیأت‌مدیره انجمن فولاد ایران با تأکید بر کاهش تولید فولاد‌های معمولی در کشور چین خاطرنشان کرد: سیاست کاهش تولید ۶۰ میلیون تنی فولاد‌های خام و توسعه فولاد‌هایی با ارزش افزوده بالا و کیفیت بیشتر باعث شده تا بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان در جهت کاهش مصرف انرژی گام بردارد.

وی با اشاره به نوسانات ۵۰ درصدی قیمت سنگ‌آهن اذعان داشت: قیمت سنگ‌آهن در برهه‌ای از مرز ۲۰۰ دلار به ازای هر کیلوگرم هم عبور کرد و در حال حاضر برای کیلوگرم ۱۴۰ دلار قیمت‌گذاری شده و فرصتی برای توسعه صادرات محصولات فولادی است چراکه با لغو مشوق‌های صادراتی چین، کشور هند مترصد است تا بازار‌های کشور چین را در دست بگیرد.

چالش‌های کمبود انرژی در صنایع فولادی

شهرستانی با بیان این که به علت کمبود برق در صنایع فولادی با کاهش چشم‌گیر تولید فولاد در کشور مواجه بودیم، تصریح کرد: معضل پیش روی صنایع فولادی، کمبود گاز و برق در فصل زمستان است و در مجموع با کاهش تولید ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل روبرو هستیم.

وی با اشاره به این که مصرف روزانه گاز در کشور معادل یک میلیارد مترمکعب تخمین زده می‌شود، ادامه داد: ۶۰۰ میلیون مترمکعب از گاز در بخش خانگی، تجاری و اداری مصرف می‌شود و گمانه‌زنی‌ها دال بر این است که در برخی از روز‌ها با ۳۰۰ میلیون مترمکعب کمبود گاز مواجه شویم.

عضو هیأت‌مدیره انجمن فولاد ایران تأکید کرد: اگر کمبود گاز و برق در بخش صنایع اجبار شود به یقین شاهد کاهش تولید و افزایش قیمت تمام‌شده خواهیم بود که بازار را تحت تأثیر قرار خواهد داد؛ برای جبران کمبود گاز می‌توان اهداف کوتاه‌مدتی را در نظر داشت. برای نمونه صادرات آهن اسفنجی ممنوع شود و تمام شرکت‌های فولادسازی، محصولات انبارشده آهن اسفنجی را در ۳ ماه زمستان در نظر بگیرند تا بازار دچار کمبود نشود. در بخش احیاء به ازای هر تن فولاد، ۳۰۰ متر مکعب گاز مورد نیاز است و در بخش نورد هم به ۴۰ متر مکعب گاز نیازمندیم، بنابراین می‌توان با تبدیل کوره‌ها از گازسوز به دوگانه‌سوز، این کمبود را در کوتاه‌مدت جبران کرد.

وی در پایان پیشنهاد کرد: تشکیل کنسرسیوم توسط فولادسازان کشور می‌تواند به تعامل با شرکت‌های تولید برق در ۳ محور ارتقاء و سرویس نیروگاه‌های فعلی با افزایش راندمان این نیروگاه‌ها، سیکل ترکیبی نیروگاه‌ها که می‌تواند به تولید ۶ هزار مگاوات برق منتج شود و همچنین توسعه نیروگاه‌های بادی و خورشیدی منجر شود تا بتوانیم از بحران کمبود انرژی برق عبور کنیم که حمایت دولت از این اهداف مورد نیاز است.

منبع: پایگاه خبری – تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده