تاریخ: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۲
بازدید: ۲۷۲
کد خبر: ۲۳۳۱۷۸
سرویس خبر : صنایع کوچک

صادرات کاغذ مازندران پس از پنج سال از سر گرفته شد

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران از صادرات ماهانه چهار هزار تن انواع کاغذ به کشور ترکیه خبر داد و گفت که نخستین محموله صادراتی کاغذ این کارخانه پس از پنج سال از امروز شنبه اول آبان ماه از سر گرفته شده است.

به گزارش می‌متالز، علی اکبر صفریان در حاشیه برگزاری جشن میلاد حضرت محمد (ص) در محل کارخانه چوب و کاغذ مازندران در ساری در گفت و گویی افزود: آخرین محموله صادراتی کاغذ این شرکت مربوط به سال ۱۳۹۵ بود که با یک کشتی به چین صادر شده بود.

وی با اظهار اینکه شرکت چوب و کاغذ مازندران همواره پیشرو در بازار کاغذ داخلی به لحاظ کیفیت و تنوع اندازه‌ها بود، گفت:، اما به دلیل مشکلات تهیه مواد اولیه در چند سال اخیر با چالش‌های جدی مواجه شد و حتی به مرز ورشکستگی نیز پیش رفت.

صفریان با توضیح اینکه در حال حاضر مواد اولیه این شرکت شامل ۳۰ درصد چوب‌های باغی و ۷۰ درصد ضایعات کارتن و کاغذ است، گفت: پس از حدود پنج سال تحمل رکود در این کارخانه، در ۶ ماهه امسال ۵۰ هزارتن کاغذ تولید کردیم که ۲.۵ برابر مدت مشابه سال پیش است.

وی با اظهار اینکه برای تولید کاغذ استاندارد‌های مختلفی وجود دارد و این شرکت با بروز کردن تجهیزات توانایی تولید کاغذ با هر نوع استانداری را دارد، گفت: این شرکت آمادگی تولید و تامین ۴۰ هزار تن کاغذ کتاب درسی وزارت آموزش و پرورش را نیز دارد.

صفریان یکی از مهم‌ترین راهکار‌های حمایت از شرکت چوب و کاغذ مازندران را تامین کاغذ کتاب درسی وزارت آموزش و پرورش از این شرکت معرفی کرد و افزود: اعلام می‌کنیم که این شرکت می‌تواند هر نوع استانداردی را که مدنظر باشد برای تولید کاغذ تحریر مورد نیاز کتاب‌های درسی رعایت نماید.

وی با بیان این که صنایع چوب و کاغذ مازندران ۲۰ درصد کاغذ مورد نیاز کشور را تولید می‌کند، ادامه داد: امسال حدود ۲۱هزار متر مکعب چوب بدون پوست وارد شرکت شده است و اگر بتوانیم حمایت‌های دولت را همانند واردات و عرضه کاغذ داشته باشیم، قیمت تمام شده کاغذ در شرکت قابل رقابت با هر کاغذ داخلی و خارجی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران یکی از مشکلات در این بخش را واردات چوب بدون پوست دانست و در مورد طرح توسعه‌ای شرکت برای جایگزینی مواد اولیه هم توضیح داد: مبنای راه اندازی شرکت چوب و کاغذ مازندران با مواد اولیه چوب و سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری بوده است و این مقدار سرمایه گذاری بر اساس طرح ۱۵۰ هزار هکتاری جنگلی که در اختیار این شرکت قرار داشت صورت گرفت و، ولی با اجرای ممنوعیت چوب از جنگل که همان طرح تنفس است، با چالش مواجه شدیم.

قانون تنفس جنگل با دادن یک فرصت سه ساله به صنایع چوب بر برای تدبیر چوب جایگزین از جمله زراعت چوب و استفاده از چوب وارداتی پوست کنده از سال ۹۵ به اجرا گذاشته شد تا جنگل‌های هیرکانی شمال کشور را از نابودی نجات دهد. طبق این قانون برداشت چوب اعم از درختان ایستاده یا افتاده از جنگل‌ها ممنوع است و شرکت‌هایی که مواد اولیه آن‌ها چوب است باید از راه‌های جایگزین برای تامین مواد اولیه استفاده کنند.

شرکت چوب و کاغذ مازندران پس از اجرای قانون تنفس جنگل چندین بار مورد حمایت دولت قرار گرفت که از جمله آن تامین ۱۰ میلیون دلار ارز به نرخ نیمایی برای تامین مواد اولیه در سال ۹۸ بود.

این شرکت سال ۱۳۷۶ در شهرستان ساری آغاز به کار کرد و هم اکنون طبق گفته مسوولان آن، حدود یک هزار و ۳۰۰ نیروی انسانی دارد.

شرکت چوب و کاغذ مازندران در حال حاضر سهامی خاص است که ۶۰ درصد سهام آن در اختیار شرکت آینده پویا، ۲۰درصد صندوق بازنشستگی کشوری با ۲۰ درصد دیگر هم در اختیار شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده