تاریخ: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۴۶
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۲۳۳۹۶۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
دبیر انجمن خودروسازان اعلام کرد:

پیش شرط تحقق وعده وزیر صنعت برای تولید ۱.۶ میلیون خودرو در سال آینده

‌می‌متالز - دبیر انجمن خودروسازان با اعلام اینکه عدم امکان افزایش تولید خودرو، پیش شرط تحقق وعده وزیر صنعت برای تولید ۱.۶ میلیون خودرو در سال آینده را اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، احمد نعمت بخش با اشاره به لزوم تک نرخی شدن قیمت ارز گفت: رضا فاطمی امین وزیر صنعت وعده داده، سال آینده ۱.۶ میلیون خودرو تولید خواهد شد که مشروط به افزایش تقاضا است، ولی با وجود چند نرخی بودن ارز، نمی‌توان تولید را افزایش داد.

وی افزود: اگر خودرو تک نرخی شود، رانت و فساد از این صنعت خارج خواهد شد. در شرایط فعلی بیش از یک میلیون خودرو در سال فروخته نمی‌شود. چرا که مردم توان خرید ندارند. آخرین قیمتی که کارخانه برای پراید اعلام کرد، ۴۰میلیون تومان بود، اما اکنون همان پرایدی که دیگر تولید نمی‌شود در بازار به ۱۴۰میلیون تومان رسیده است.

این مقام صنفی ادامه داد: باید از شرایط بین‌المللی استفاده و با بزرگان این صنعت مشورت کرد. یعنی همزمان با برگزاری میز‌های ساخت داخل و کاهش وابستگی به خارج، باید با شرکت‌های بزرگ خودروسازی برای تولید محصول مشترک همکاری شود که به صادرات ختم خواهد شد.

نعمت بخش گفت: در حال حاضر مشکلات نقل و انتقال بانکی با کشور‌های دیگر وجود دارد که باید رفع شود تا بتوان سالانه ۱.۶ میلیون خودرو تولید کرد. در شرایط کنونی صادرات محدودی به عراق، آذربایجان و... انجام می‌شود. علاوه بر این، تعداد خودرو‌های فرسوده در بازار بسیار زیاد است. در حالی که در دنیا دنیا از رده خارج می‌شوند.

وی افزود: آمریکا ۴ هزار دلار به کسی که خودروی فرسوده را از رده خارج کند، پرداخت می‌کند. با وجود خودرو‌های فرسوده و رانتی که توزیع می‌شود، توان تولید به بیش از یک میلیون دستگاه نمی‌رسد. اگر قرار باشد خریدار واقعی، خودرو را بخرد، بیشتر از یک میلیون دستگاه نمی‌توان فروخت. مگر اینکه به از رده خارج کردن ۳۰۰هزار خودروی فرسوده یا صادرات این تعداد خودرو کمک شود.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده