تاریخ: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۱۲
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۲۳۳۹۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس کل بانک مرکزی:

نرخ سود اوراق مشارکت بیشتر نمی‌شود / آخرین وضعیت بازار ارز

‌می‌متالز - رییس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه نرخ سود اوراق مشارکت افزایش نمی‌یابد، درباره آخرین وضعیت بازار ارز توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش می‌متالز، علی صالح‌آبادی درباره وضعیت بازار ارز در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: در حال حاضر درآمد دولت نسبت به گذشته افزایش یافته و دسترسی به منابع ارزی بهتر شده که به کنترل بازار کمک کرده است.

وی افزود: سال ۹۸ عمق بازار متشکل ارزی ۵۰ میلیون دلار بود که در سال گذشته به ۷۰۰ میلیون دلار رسید و طی سال جاری بیش از این میزان مبادله شده است. بانک مرکزی بازارگردان است، اما هیچ عرضه‌ای ندارد و صادرکنندگان، ارز را در بازار عرضه می‌کنند و نیاز به استفاده از منابع ارزی بانک مرکزی در این بازار نیست.

این مقام مسوول ادامه داد: در حال حاضر عرضه و تقاضا تعادل دارد و در صورت نیاز، بانک مرکزی می‌تواند به عنوان بازارگردان در بازار حضور پیدا کند، اما فعلا تعادل بسیار خوبی در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی برقرار است.

صالح‌آبادی گفت: تعیین نرخ در بازار ارز به عوامل متعددی بستگی دارد. وظیفه بانک مرکزی حفظ تعادل بازار است و تلاش می‌کند ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به چرخه تجاری برگردد که این کار در اولویت قرار دارد.

وی افزود: در خصوص تامین ارز ترجیحی، وقتی نرخ ۴۲۰۰ تومانی وجود دارد، تقاضای مازاد بر نیاز نیز وجود خواهد داشت، اما در حد نیاز‌هایی که وزارت کشاورزی، بهداشت و صنعت در چارچوب قوانین بودجه داشتند، ارز مورد نیاز تامین شده است.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های جدی، حفظ ارزش پول ملی است. در حوزه تورم نیز دو عامل بسیار مهم مطرح است که یکی کسری بودجه دولت است که باعث افزایش پایه پولی و برداشت از منابع بانک مرکزی می‌شود و بحث دیگر ناترازی بانک‌ها و اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی است که باعث افزایش پایه پولی و افزایش تورم می‌شود.

صالح‌آبادی اضافه کرد: فروش و واگذاری اموال مازاد بانک‌ها، شفاف سازی و نظارت بر آن یکی از برنامه‌های مهم است. در این راستا بانک‌ها باید اموال را مشخص کنند. البته سامانه مهتاب وجود دارد، اما اصلاح و بهبود این رویه از جمله وظایف بانک مرکزی است. کمک به بانک‌ها در کاهش معوقات، عمق بخشیدن به بازار بین بانکی، عملیات بازار باز و انضباط مالی بانک‌ها از رویکرد‌های اصلی در دوره جدید است. کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها با اعمال ضوابط کنترلی شروع شده و ادامه می‌یابد.

وی افزود: بانک‌ها حداقل ۳ درصد منابع سپرده شده را اوراق نگهداری کنند تا با ناترازی و محدودیت در تامین نقدینگی در موارد لزوم مواجه نشوند. این مورد بسیار مهم است، چون موقعی که بانک‌ها کمبود نقدینگی پیدا کنند ممکن است به اضافه برداشت دست بزنند، اما اوراق ذخیره نیاز‌های کوتاه مدت بانکی را مرتفع می‌کند.

صالح‌آبادی درباره انتشار اوراق دولتی هم گفت: در مهرماه اوراق جدیدی منتشر نشد. از ابتدای سال جاری تاکنون، مجموعا ۴۳ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی منتشر و فروخته شده و برنامه‌ای برای افزایش نرخ سود اوراق نداریم. درخصوص بازار سرمایه هم رویکرد، تعامل با بورس و کمک به بهبود شرایط است. یکی از برنامه‌ها در این راستا، ارائه تسهیلات شبکه بانکی به شرکت‌های کارگزاری بورس است. البته باید طوری باشد که محدودیتی برای تامین مالی بخش تولید از سوی بانک‌ها ایجاد نکند.

وی افزود: بخش مهمی از نقدینگی به سمت تولید هدایت می‌شود و تقریبا ۷۰ درصد تسهیلات بانکی دربحث سرمایه درگردش که عمده آن در بخش صنعت و معدن است، پرداخت می‌شود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده