تاریخ: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۴۹
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۲۳۳۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نقشه نیمروز بورس دوشنبه (5 آذر)

می متالز - شاخص کل بورس تهران در جریان دومین جلسه معاملاتی آذرماه بیش از 4500 واحد افت را تجربه کرده و در کانال 166 هزار واحدی قرار گرفته است. گروه فرآورده‌های نفتی همچنان تحت تاثیر ترکش‌های ریزش قیمت جهانی نفت بیش‌ترین میزان افت را در بین صنایع تجربه می‌کند. فضای عمومی عرضه به تمام گروه‌ها سرایت کرده و سبب شده تا هیچ گروهی در معاملات امروز مستثنا نباشد.
نقشه نیمروز بورس دوشنبه (5 آذر)

به گزارش می متالز، فشار روانی افت شدید قیمت نفت همچنان بر بازار سهام سنگینی می‌کند. تاثیر این موضوع بر فضای کلان اقتصادی سبب شده تا دامنه اثرگذاری ریزش شاخص‌های نفتی فضای وسیع‌تری از معاملات نمادهای وابسته در بورس تهران را در بر گیرد. افت سراسری قیمت سهام در اغلب صنایع بورسی گواهد نگرانی فعالان سهام از آینده بازار نفت است. با وجود اینکه معاملات امروز بازار جهانی با رشد نسبی قیمت نفت و فلزات آغاز به کار کرد اما همچنان شاهد تداوم عرضه پرحجم سهام خاصه از سوی فعالان حقیقی بازار هستیم. از نکات افتراق معاملات امروز با دادوستدهای روز شنبه می‌توان به پیوستن گروه‌های خودرو و بانکی به سیر نزولی بازار اشاره کرد. روز شنبه سهام این دو گروه بر خلاف روند کلی بازار در مدار مثبت معامله شدند اما فشار شدید عرضه در جریان دادوستدهای امروز، این دو صنعت بورسی را هم در امان نگذاشت.

 

سپر عملیاتی در برابر عرضه‌ها

با این حال، همان‌گونه که انتظار می‌رفت شرکت‌هایی که در آبان‌ماه عملکرد چشم‌گیری را به جا گذاشته‌اند توانسته‌اند تا حدودی در مقابل فشار عرضه‌‌ها مقاومت کنند. برای مثال می‌توان به نمادهای گروه فلزات اشاره کرد که در فهرست نمادهای اثرگذار بر شاخص کل امروز دیده نمی‌شوند. گزارش عملکرد آبان‌ماه فولاد مبارکه توانسته است در نقش یک عامل حمایتی قوی عمل کند؛ به گونه‌ای که افت قیمت پایانی این نماد (یک ساعت مانده به پایان معاملات) کمتر از یک درصد بوده است. اگر چه اعتصاب صنعت حمل و نقل در مهر ماه سبب شده است تا حجم قابل‌توجهی از مقادیر فروش فولاد مبارکه به آبان سپرده شود و این مساله در رشد مبالغ فروش بسیار تاثیرگذار بوده است، با این حال رشد نرخ‌های فروش همچنان از نکات جالب توجه این گزارش است. پیگیری روند معاملات محصولات فولادی در بورس کالا نشان می‌دهد متوسط نرخ‌های محصولات فولاد مبارکه برای تحویل در ماه‌های بعد همچنان روندی افزایشی نسبت به نرخ‌های آبان دارد.

در نهایت می‌توان گفت اگر چه بازار زیر فشار روانی شدیدی تحت تاثیر ریزش  قیمت نفت قرار گرفته است، با این حال عملکرد شرکت‌ها می‌تواند جداکننده مسیر سهام ارزنده از روند کلی بازار باشد. ضمنا انتشار دیگر گزارش‌های ماهانه‌ای از این دست می‌تواند این امیدواری را تقویت کند که در صنایعی از جمله فلزات تحریم‌ها مانع اثرگذاری در فروش محصولات نبوده است.

 

پایان مسیر نزولی؟

نگاهی به حجم و ارزش معاملات در کنار ارزش صف‌های فروش تشکیل شده نشان می‌دهد که موج بعدی فروشندگان سهام، به تدریج و طی روزهای گذشته سهام خود را فروخته‌اند و از فشار فروش در قیمت‌های فعلی کاسته شده‌است. هرچند در این شرایط بسیاری از کسانی که به تازگی و در مسیر نزولی بورس وارد سهام شده‌اند و همچنین سرمایه‌گذارانی که به حد کافی در زیان قرار گرفته یا وارد محدوده زیان شده‌اند نیز می‌توانند در صورت سنگین‌تر شدن جو ترس عمومی دست به فروش گسترده بزنند و در قیمت‌های نازلی سهام خود را عرضه کنند اما نمی‌توان از ذکر این نکته غافل شد که قیمت‌های فعلی و اضافه شدن عرضه‌های سهامداران ناامید به چرخه فروش برای خریداران بزرگتر فرصت بسیار مغتنمی محسوب می‌شود. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که هرچند ارزش صف‌های فروش تشکیل شده در تک نمادهای بورسی چندان بزرگ نیست اما گستردگی و پراکندگی صف‌های فروش امکان مداخله و تنظیم بازار را از سوی حقوقی‌های فعال گرفته‌است و برای خرید و حمایت از سهام افت بیشتر قیمت‌ها از هرنظر جذاب‌تر است. شایان ذکر است ارزش صف فروش در نمادهای بورسی تا ساعت 12:15 به بیش از 80 میلیارد تومان می‌رسد که نسبت به میانگین ارزش معاملات روزانه و نقدینگی در گردش در بازار عدد بزرگی به حساب نمی‌آید و انتظار جمع شدن صفوف فروش در نمادهای مطرح برای برچیده شدن فضای روانی منفی و برداشته شدن خودکار سفارش‌های فروش در نمادهای کوچکتر چندان بی‌راه نیست.

 

معاملات کالایی دوشنبه

در جلسه امروز دادوستدهای بورس کالا، ورق‌های گرم و سرد فولاد مبارکه عرضه شدند. در این جلسه نزدیک به 43 هزار تن ورق گرم B در قیمت پایه 4289 تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد که سقف قیمتی 4759.9 تومان را در جبهه تقاضا ملاقات کرد. قیمت پایانی این محصول در جلسه پیشین عرضه 4578 و سقف تقاضا برای آن نزدیک 4700 تومان قرار داش. موعد تحویل این محصول آخرین روز بهمن‌ماه تعیین شده است.
در رابطه با ورق گرم C، 5500 تن از این محصول در قیمت پایه 3151.8 تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد. قیمت پایانی این محصول در جلسه قبلی در سطح 3803.8 تومان قرار گرفته بود و به نظر می‌رسد میانگین موزون معاملات فعلی نیز در محدوده‌ای نزدیک به همین عدد قرار گیرد. موعد تحویل این محصول نیز 30 بهمن ماه است.
معامله ورق سرد B «فولاد» با عرضه 3 هزار تن از این محصول در قیمت پایه 4053 تومان پیگیری شد. موعد تحویل این محصول 5 اسفند ماه تعیین شده است.
قیمت پایانی دادوستد قبلی این محصول در بورس کالا 5432.9 تومان بود که در معاملات امروز احتمالا در سطح بالاتر از 5500 تومان قرار خواهد گرفت. سقف قیمتی تقاضا برای این محصول 5750 تومان بود.

لازم به ذکر است عرضه گالوانیزه و قلع‌اندود «فولاد» در جلسه امروز لغو شد. از دیگر عرضه‌های مهم امروز، باید به کاتد مسی «فملی» پرداخت. در این جلسه 3 هزار تن کاتد با قیمت پایه 54.3 میلیون تومان به ازای هر تن عرضه شد که با توجه به حجم محدود تقاضا 1360 تن از آن در قیمت پایه معامله شد.

عناوین برگزیده