تاریخ: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۵۸
بازدید: ۵۶۸
کد خبر: ۲۳۴۲۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
ساختار بازار تقاضای مفتول آلومینیومی

عقب ماندن عرضه مفتول آلومینیومی از تقاضا در آمریکای شمالی

می متالز - با توجه به اینکه هزینه‌های سرمایه‌گذاری برای احداث ظرفیت‌های مصرف مفتول آلومینیومی، در مقایسه با ظرفیت‌های تولید مفتول چندان زیاد نیست، عمده ظرفیت‌های مصرف در کنار واحدهای تولیدکننده تشکیل شده است. این امر سبب شده تا ساختار بازار تقاضای مفتول (مصرف) در سطح جهان، تقریبا مشابه با بازار عرضه آن باشد.
عقب ماندن عرضه مفتول آلومینیومی از تقاضا در آمریکای شمالی

به گزارش می متالز، میزان دسترسی به شمش‌های با کیفیت اولیه در روند توسعه ظرفیت‌های تولید مفتول آلومینیومی در جهان بسیار موثر بوده است؛ چرا که مفتول آلومینیومی عمدتا برای ساخت سیم و کابل مصرف می‌شود که در آن، خلوص و کیفیت مفتول تولیدی، امری بسیار کلیدی است. از این رو، استفاده از شمش‌های اولیه که نسبت به شمش‌های ثانویه خلوص و کیفیت بسیار بالاتری دارند، در تولید مفتول ضروری است.

در نمودار 1، سهم نواحی مختلف در میزان مصرف مفتول آلومینیومی در سطح جهان نشان داده شده است. در صورتی که بازار مصرف مفتول آلومینیومی با ساختار بازار تولید آن در مناطق مختلف مقایسه شود (برای مشاهده ساختار بازار تولید مفتول به اینجا رجوع شود)، سهم بیشتری را در سال 2001 برای چین و اروپای غربی در بازار مصرف نسبت به بازار تولید نشان می‌دهد. در حالی که خاورمیانه و آمریکای شمالی در مصرف مفتول، سهمی مشابه با بازار تولید داشتند، چین حدود یک درصد و اروپای غربی حدود 3 درصد تقاضای بیشتری از مفتول را در سال 2001 به‌خود اختصاص دادند. میزان تولید در این 2 منطقه پس از سال 2001، با محرک مازاد تقاضا، افزایش یافت به سطح تقاضای آن نزدیک شد؛ ‌به‌طوری که در سال 2017، سهم آن‌ها از مصرف و تولید تقریبا برابر با هم شد.

در سال 2017، تنها آمریکای شمالی بود که سهمی بیشتر در بازار مصرف را نسبت به بازار تولید به‌خود اختصاص داد که عمدتا ناشی از کاهش تولید آلومینیوم اولیه در ایالات متحده آمریکا بود. از سال 2016 ظرفیت‌های متعددی از ذوب آلومینیوم اولیه در این کشور، ناشی از افزایش هزینه‌های انرژی الکتریکی، به‌ورطه تعطیلی کشیده شدند و به‌طور دائم تولید آن‌ها متوقف شد؛ هر چند که با روی کار آمدن دونالد ترامپ و وضع تعرفه‌های وارداتی آلومینیوم که منجر به افزایش قیمت این فلز و نیمه‌ساخته‌های آن در بازار آمریکا شد، یکی از ظرفیت‌های ذوب تعطیل شده، دوباره راه‌اندازی شد و به چرخه تولید بازگشت.

در عین کاهش عرضه و تولید آلومینیوم اولیه و متعاقبا مفتول آلومینیومی در ایالات متحده، در سال‌های اخیر توسعه و نوسازی زیرساخت‌ها در این کشور افزایش داشت که این امر به‌نوبه خود تقاضا برای سیم و کابل‌های آلومینیومی و همچنین مفتول را افزایش داد. طوفان‌های هاروی و ایرما در سال 2016 که شدیدا به زیرساخت‌های این کشور آسیب وارد کرد، از مهم‌ترین دلایل افزایش تقاضا برای نوسازی زیرساخت‌ها بود. همچنین دونالد ترامپ نیز جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتری برای توسعه و بهبود زیرساخت‌های این کشور را تشویق کرد. در مقابل خاورمیانه سهم کمتری را در بازار مصرف طی سال 2017 نسبت به بازار تولید از آن خود کرد.

عناوین برگزیده