تاریخ: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۰۰
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۲۳۴۶۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش دلار در بازار امروز/ قیمت دلار امروز ۱۲آبان چقدر شد؟

‌می‌متالز - قیمت دلار در بازار آزاد امروز به ۲۷ هزار و ۶۴۰ تومان افزایش یافت. دلار در صرافی ملی امروز هم افزایش یافت و به نرخ ۲۶ هزار و ۹۰۳ تومان رسید.

به گزارش می‌متالز، در بازار آزاد امروز چهارشنبه ۱۲آبان قیمت دلار افزایش یافت و به نرخ ۲۷ هزار و ۶۴۰ تومان رسید.

نرخ ارز صرافی ملی امروز ۲۶ هزار و ۹۰۳ تومان افزایش یافت. قیمت دلار در بازار متشکل ارزی امروز ۲۶۷۶۱ تومان ثبت شد.

قیمت واقعی دلار چقدر است؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر دولت نرخ مناسبی را محاسبه کند (نرخ مناسبی که محاسبه کردیم، حدود ۱۰ هزار تومان است) و براساس آن نرخ، سیاستگذاری کرده و تمامی کالا‌ها نیز براساس همان نرخ قیمت گذاری شوند؛ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در این فضا اشکالی ندارد. نرخ یکسان به معنای تزریق ارز در بازار و در عین حال نرخ ۱۰ هزار تومانی در بازار نیست.

حسین صمصامی، سرپرست اسبق وزارت اقتصاد و دارایی با اشاره به موضوع فعلی کشور در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار کرد: زمانی که دولت به علت اینکه سیاست چند نرخی باعث ایجاد رانت می‌شود، تصمیم می‌گیرد که سیاست تک نرخی را اجرا کند، کسی منکر آن نیست. منتهی نرخی که می‌خواهد اعمال کند، باید نرخی متناسب با اقتصاد ایران باشد، نه نرخ ۲۶ هزار تومانی. نرخ متناسب با اقتصاد ایران کمتر از نصف نرخ موجود در بازار است.

او افزود: اگر دولت نرخ مناسبی را محاسبه کند (نرخ مناسبی که محاسبه کردیم، حدود ۱۰ هزار تومان است) و براساس آن نرخ، سیاستگذاری کرده و تمامی کالا‌ها نیز براساس همان نرخ قیمت گذاری شوند؛ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در این فضا اشکالی ندارد. زیرا نرخ مناسبی که دولت تعیین کرده، اثر ضد تورمی شدیدی بر اقتصاد خواهد داشت. در عین حال که نرخ نیز یکسان شده است. نرخ یکسان به معنای تزریق ارز در بازار و در عین حال نرخ ۱۰ هزار تومانی در بازار نیست.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده