تاریخ: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۵۸
بازدید: ۳۲۳
کد خبر: ۲۳۵۴۲۱

صف ۱۲ کشتی غول‌پیکر برای تخلیه کالای اساسی در بندر شهیدرجایی

‌می‌متالز - مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۶۵درصدی واردات کالای اساسی در بندر شهیدرجایی گفت: طی روز‌های آینده ۷۲۴هزار تن کالای اساسی در بندر تخلیه می‌شود.

به گزارش می‌متالز، «علی‌رضا محمدی کرجی‌ران»، در تشریح میزان واردات، تخلیه و بارگیری کالا‌های اساسی (غیرکانتینری) در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون ۲ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۲۹ تن انواع کالای اساسی تخلیه شده که گندم و روغن خوراکی بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است.

وی روغن نباتی، برنج، ذرت، شکر، کنجاله سویا، کود، گندم و جو را عمده کالا‌های اساسی برشمرد که از طریق ۴۶ فروند کشتی وارد بندر شهید رجایی شده و پس از تخلیه به دو شکل حمل جاده‌ای و ریلی روانه استان‌های مقصد شده است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، میزان تخلیه گندم به عنوان یک محصول استراتژیک را در مدت یاد شده ۷۹۸ هزار و ۲۴۰ تن به وسیله ۱۲ کشتی اعلام کرد.

محمدی‌کرجی‌ران با اشاره به واردات نیم میلیون تن روغن خوراکی از ابتدای امسال تا نیمه آبان‌ماه افزود: این میزان روغن از طریق ۱۷ فروند کشتی وارد بندر شهید رجایی شده که بخشی از آن بسته به نیاز بازار به کارخانجات فراوری منتقل و بخش دیگر نیز در مخازن ویژه نگهداری این کالا ذخیره‌سازی شده است.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، همچنین از ابتدای فروردین تا نیمه آبان‌ماه سال جاری، ۳۳۵ هزار و ۶۴۳ تن شکر و ۲۷۴ هزار و ۳۹۷ تن ذرت از طریق ۶ پست اسکله ویژه کالا‌های اساسی تخلیه و به استان‌های مقصد حمل شده است.

۱۲ فروند کشتی حامل کالای اساسی در حال انجام مراحل اسنادی

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی گفت: ۱۲ کشتی با ظرفیت ۷۲۴ هزار و ۱۷۷ تن انواع کالای اساسی در حال انجام مراحل اسنادی هستند که هفت فروند کشتی حامل گندم، ۲ کشتی روغن خوراکی، ۲ کشتی حامل جو و یک کشتی نیز حامل شکر است که پس از اتمام فرایند قانونی طی روز‌های آینده در بندر شهید رجایی پهلودهی می‌شوند.

کالا‌های اساسی در تعریف عمومی مشمول کالای ضروری است. به تعبیری برخی کالا‌ها مانند سوخت (بنزین و گاز)، گندم، برنج، روغن نباتی، گوشت قرمز، جو و ذرت به دلیل استفاده بیشتر در سبد غذایی مردم و تأثیر آن بر روی بازار عرضه و تقاضا با نام کالای اساسی معرفی می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده