تاریخ: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۷
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۲۳۵۹۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افتتاح دو پروژه عمرانی و سه طرح صنعتی در شهرک صنعتی کلات/ بهره برداری از ۱۶۰۰ طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور

‌می‌متالز - با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، دو پروژه عمرانی و سه طرح صنعتی در شهرک صنعتی کلات به بهره برداری رسید.

به گزارش می‌متالز، علی رسولیان روز شنبه در جریان سفر به استان خراسان رضوی با حضور در شهرستان مشهد، ضمن بازدید از امکانات زیربنایی و آخرین وضعیت زیرساخت‌های شهرک صنعتی کلات، دو پروژه عمرانی و سه طرح صنعتی را افتتاح کرد.

۳۳ هزار مترمربع زیرسازی، روسازی و آسفالت و ۱۱ کیلومتر جدول گذاری معابر فاز ۴ شهرک صنعتی کلات با اعتباری بالغ بر ۶۵ میلیارد ریال و شبکه ۲۰ کیلوولت فاز ۴ این شهرک صنعتی به طول ۱۴ کیلومتر با بیش از ۳۵ میلیارد ریال اعتبار، از جمله پروژه‌هایی هستند که امروز به بهره برداری رسیدند.

همچنین سه طرح صنعتی "صنایع سلولزی پارسیان" تولید کننده ظروف کاغذی با سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۹۰ نفر، "لوکبنو" تولید کننده انواع فرآورده‌های گوشتی با سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۸ نفر و "ابتکار سازه" تولید کننده انواع سازه سبک و گالوانیزه با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۱۷ نفر، امروز در فاز ۴ شهرک صنعتی کلات افتتاح و بهره برداری شدند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه با حضور در محل تصفیه خانه فاضلاب و شماری از پروژه‌های عمرانی در دست اجرا در شهرک صنعتی کلات، از نزدیک در جریان روند پیشرفت و کیفیت اجرای پروژه‌ها قرار گرفت.

در این بازدید همچنین توضیحات فنی و مسائل و مشکلات نگهداری زیرساخت‌های این شهرک صنعتی ارائه و تصمیمات لازم برای ارتقاء وضعیت کنونی آن و اداره بهتر این منطقه توسط شرکت خدماتی مربوطه اتخاذ شد.



۱۶۰۰ طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور بهره برداری شد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین بهره برداری از دو پروژه عمرانی و سه طرح صنعتی در شهرک صنعتی کلات گفت: از ابتدای امسال تا کنون یک هزار و ۱۶۰۰ طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به بهره برداری رسیده که از محل آغاز به کار آن‌ها، ۳۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.

علی رسولیان افزود: از آن‌جا که تقاضا برای سرمایه گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور بسیار زیاد است، پس گرفتن زمین از صاحبان صنایعی که در اراضی واگذار شده اقدام صنعتی انجام نداده‌اند، در اولویت قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در این راستا از ابتدای امسال تا کنون ۵۱۰ هکتار زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور که تا کنون هیچ اقدام صنعتی بر روی آن‌ها انجام نگرفته بود، پس گرفته شده و به سرمایه گذاران جدید اختصاص یافت.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: از این پس زمین‌های راکدی که در اختیار متقاضیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی قرار گرفته و هیچ اقدام صنعتی روی آن صورت نگرفته باشد، بدون اغماض پس گرفته خواهد شد.

رسولیان تصریح کرد: برای نخستین بار مجوز لازم از دولت برای ایجاد شهرک‌های صنفی ـ تولیدی اخذ شده و شورای نگهبان آن را مصوب کرده است؛ لذا شهرک‌های صنفی و تولیدی متعددی در کشور به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به ظرفیت‌های خراسان رضوی در صنوف تولیدی مختلف به‌ویژه گوهرسنگ‌ها و سنگ‌های قیمتی اظهار امیدواری کرد، به‌زودی شهرک صنفی تخصصی گوهرسنگ‌ها در این استان ایجاد شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران الگوی جدیدی را در قالب توسعه کارگاه‌های کوچک در شهرک‌ها و نواحی صنعتی آغاز کرده که در این راستا ایجاد یک هزار و ۸۰۰ واحد کارگاهی در دستور کار قرار گرفته که از این تعداد ۴۰۰ واحد در استان خراسان رضوی ایجاد خواهد شد.

رسولیان با تأکید بر این‌که تکمیل طرح‌های صنعتی نیمه تمام به‌ویژه طرح‌هایی که در مرحله نصب ماشین آلات هستند، یکی از مطالبات جدی دولت است، اظهار داشت: در این راستا از سال گذشته با برنامه ریزی دقیق این مسأله مورد توجه قرار گرفته و از ابتدای امسال تا کنون تعداد واحد‌هایی که در مرحله نصب ماشین آلات در شهرک‌های صنعتی کشور هستند، نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: هم اینک چهار هزار و ۳۰۰ طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در مرحله نصب ماشین آلات هستند و اگر احساس کنیم هریک از این طرح‌ها قصد تولید و بهره برداری ندارند، بلافاصله زمین از آن‌ها بازپس گرفته شده و به سرمایه گذار جدید واگذار می‌شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: امسال ۶ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در دست اجراست.

رسولیان ادامه داد: خراسان رضوی جزو استان‌های با ظرفیت در توسعه صنعتی و دارای موقعیت ویژه جغرافیایی است، تقاضا برای فعالیت اقتصادی در این استان بسیار است و افراد زیادی برای دریافت زمین و زیرساخت‌ها به این سازمان مراجعه می‌کنند، که وظیفه خود می‌دانیم زیرساخت‌های مورد نیاز آن‌ها را با توجه به ظرفیت‌های خود تأمین کنیم.

وی با اشاره به این‌که موضوع تأمین زمین و تکمیل زیرساخت‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به جد و حساسیت ویژه‌ای درحال پیگیری است، خاطرنشان کرد: تفاهم‌های خوبی با دستگاه‌های اجرایی حوزه برق در سطح ملی صورت گرفته و اعتباراتی نیز در این زمینه اختصاص یافته، اما تمرکز سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی بیشتر بر منابع داخلی است، که امیدواریم سال آینده، بخشی از نیاز برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور برطرف شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خرید پساب شهری مشهد برای تأمین آب مورد نیاز شهرک‌های صنعتی اطراف این کلانشهر را از دیگر برنامه‌های سازمان متبوع خود برشمرد و از تعهد مسئولان خراسان رضوی برای الحاق ۳۰۰ هکتار زمین جدید به گستره شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان خبر داد.

شهرک صنعتی کلات گازرگاه دارای ۲۲۰ هکتار مساحت است که ۱۴۰ هکتار آن زمین صنعتی و تمامی ۲۲۰ هکتار آن دارای سند تفکیکی است.

این شهرک صنعتی از امکانات زیربنایی آب، برق، گاز، تلفن و تصفیه خانه فاضلاب برخوردار است و ۵۸۰ قرارداد حق انتفاع و بهره برداری با سرمایه گذاران به مساحت ۱۲۱ هکتار در آن منعقد شده است.

۲۶۰ واحد تولیدی به بهره برداری رسیده در این شهرک صنعتی نیز با سرمایه گذاری دو هزار و ۶۱۶ میلیارد ریال برای ۵ هزار و ۹۷۵ نفر فرصت شغلی فراهم کرده‌اند.

معاون فنی و مشاور و مدیر حوزه مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استانی و شهرستانی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را در بازدید از شهرک صنعتی کلات همراهی کردند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده