تاریخ: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۵۷
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۲۳۶۱۲۶
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

پایان جهش قیمتی با مسکن‌های دولتی؟/ آخرین مهلت ثبت‌نام برای متقاضیان مسکن

‌می‌متالز - فعالان بازار مسکن مهم‌ترین اثر قانون جهش تولید مسکن را ایجاد تعادل عرضه و تقاضا در بازار مسکن و در نتیجه مهار افزایش قیمت می‌دانند.

به گزارش می‌متالز، اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن یان کرد: اینکه منتظر باشیم با شروع ساخت مسکن‌های جدید، قیمت‌ها نصف شود قطعاً با علم اقتصاد مغایرت دارد، اما با توجه به اینکه در این طرح یارانه‌هایی برای حمایت از متقاضیان در نظر گرفته شده است، جهش‌های قیمت مسکن بعد از اجرا کنترل خواهد شد. علاوه بر زمین رایگان و ارائه تسهیلات یارانه دار، صدور پروانه ساختمانی در این طرح ۳۰ درصد و تعرفه‌های نظام مهندسی ۵۰ درصد تخفیف دارد.

نیکزاد گفت: برای کنترل قیمت مسکن علاوه بر افزایش ساخت و عرضه، قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی باید اجرا شود و اجرای این قانون در جلوگیری از افزایش قیمت مسکن اهمیت زیادی دارد. واحد مسکونی که ساخته می‌شود در صورتی بر کنترل قیمت در بازار مسکن مؤثر است که عرضه شود، اما در سال‌های اخیر واحد‌های زیادی ساخته شده که عرضه نشده است و در واقع احتکار مسکن ایجاد شده است که در افزایش قیمت تأثیر‌گذار بوده است.

فرصت ثبت‌نام تا ۲۸آبان

رای اینکه برآورد دقیقی از تعداد متقاضیان واقعی مسکن در کشور به دست بیاید، ثبت‌نام متقاضیان دریافت مسکن در طرح جهش تولید، از ۲۸مهرماه شروع شده است و تا ۲۸آبان ادامه دارد.

آن‌طور که مسوولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌اند تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی دریافت مسکن در طرح جهش تولید هستند که ثبت‌نام کرده‌اند. البته بعد از پایان مهلت ثبت‌نام، شرایط متقاضیان بررسی می‌شود و اگر آن‌ها شرایط دریافت مسکن را داشته باشند تقاضای آن‌ها تأیید می‌شود. داشتن فرم ج سبز (عدم استفاده از امکانات دولتی و یارانه‌ای زمین و مسکن و تسهیلات)، نداشتن مالکیت خصوصی، تأهل یا سرپرست خانوار بودن و داشتن سابقه حداقل ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضای مسکن از شروط اصلی برای ثبت‌نام متقاضیان است.

۱۶۵ هزار واحد آماده کلنگ زدن

با اینکه جزئیاتی از بند‌های قانون جهش تولید مسکن در شورای عالی مسکن در حال بررسی است، اما اجرای قانون معطل این جزئیات نمانده است و محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که زمین ۱۶۵ هزار واحد، آماده کلنگ زنی است. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره تدابیر دولت برای تضمین کیفیت ساختمان‌های نهضت ملی مسکن گفت: بیمه ۱۰ ساله کیفیت، یکی از تدابیر دولت برای تضمین کیفیت این واحد‌ها است. با گلنگ زنی ۱۶۵ هزار واحد و همچنین ساخت واحد‌ها در مناطق زلزله زده، وعده دولت برای ساخت یک میلیون مسکن در سال وارد فاز اجرایی شده است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده