تاریخ: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۵۵
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۲۳۶۲۶۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

رشد ۳۸درصدی صادرات کل محصولات فولادی کشور/ صادرات فولاد میانی ۲۷درصد افزایش یافت

‌می‌متالز - گزارشی از میزان واردات و صادرات فولاد میانی و محصولات فولادی در ۷ماهه اول سال ۹۹ و ۱۴۰۰ منتشر شد و بر اساس آن میزان صادرات فولاد میانی با رشد ۲۷درصدی و صادرات کل محصولات فولادی نیز با افزایش ۳۸درصدی در مدت ۷ماهه نخست امسال همراه شده‌اند.

به گزارش می‌متالز، بر پایه اطلاعات منتشر شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، میزان واردات کل مقاطع طویل فولادی شامل تیرآهن، میلگرد، نبشی و ناودانی و سایر مقاطع در ۷ماهه اول امسال در مقایسه با مدت زمان یادشده در سال گذشته با ۱۷درصد تغییر همراه شده و بیشترین میزان رشد واردات مربوط به تیرآهن با ۲۹درصد افزایش بوده است.

درخصوص صادرات می‌بینیم که این دست از محصولات با رشد ۴۴درصدی صادرات همراه گشته‌اند و بالاترین رشد صادرات برای میلگرد با ۵۷درصد رشد بوده و از ۸۳۴هزارتن در ۷ماهه نخست پارسال به یک‌میلیون و ۳۰۷هزارتن در ۷ماهه اول امسال رسیده است. تیرآهن نیز با رشد منفی ۲۱درصدی صادرات مواجه شده است.

با نگاهی بر آمار منتشر شده، می‌بینیم که کل مقاطع تخت فولادی شامل ورق گرم، ورق سرد و ورق پوششدار نیز در زمینه واردات رشد منفی ۳درصدی را داشته‌اند و بیشترین درصد تغییر برای ورق سرد با رشد مثبت ۶۶درصدی بوده و واردات این محصول از ۱۲۳هزارتن به ۲۰۴هزارتن رسیده است؛ اما واردات ورق گرم رشد منفی ۵۳درصدی داشته است.

میزان صادرات صورت گرفته برای کل مقاطع تخت فولادی رشد مثبت ۱۸درصدی داشته است و بیشترین رشد صادرات برای ورق پوششدار به میزان ۲۹درصد (از ۵۲هزارتن به ۶۷هزارتن رسیده) و بیشترین افت صادرات نیز برای ورق سرد با رشد منفی ۵۶درصدی (از ۲۵هزارتن به ۱۱هزارتن رسیده) است. صادرات ورق گرم نیز ۲۴درصد رشد داشته و از ۲۳۵هزارتن در ۷ماهه اول پارسال به ۲۹۱هزارتن در ۷ماهه نخست ۱۴۰۰ رسیده است.

در مجموع می‌توان گفت: کل محصولات فولادی در مدت ۷ ماهه اول امسال با رشد منفی یک درصدی واردات و رشد مثبت ۳۸درصدی صادرات همراه بوده‌اند. (میزان صادرات از یک میلیون و ۳۴۵هزارتن در ۷ماهه اول ۹۹ به یک میلیون و ۸۵۵هزارتن در ۷ماهه نخست امسال رسیده است)

در خصوص فولاد میانی (بیلت و بلوم- اسلب) نیز می‌بینیم که میزان واردات رشد منفی ۲۵درصدی داشته است؛ اما در زمینه صادرات رشد مثبت ۲۷درصدی به ثبت رسیده و بیشترین رشد برای اسلب به میزان ۸۰درصد بوده است به این ترتیب که از ۷۴۰هزارتن صادرات صورت گرفته در ۷ماهه اول ۹۹، این محصول در مدت مشابه امسال به مقدار یک میلیون و ۳۳۵هزارتن صادر شده است. میزان صادرات بیلت و بلوم نیز ۱۱درصد رشد داشته و از ۲میلیون و ۴۵۱هزارتن به ۲میلیون و ۷۲۲هزارتن رسیده است.

آهن اسفنجی نیز در زمینه واردات تغییری نداشته و میزان واردات آن صفر بوده است؛ در حوزه صادرات نیز با رشد ۲۷۹درصدی در مدت ۷ماهه اول امسال همراه گشته و از ۱۸۴هزارتن به ۶۹۸هزارتن افزایش یافته است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده