تاریخ: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۵۱
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۲۳۶۳۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سرکنسول ایران در قزاقستان:

معادن آهن و مس قزاقستان فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری تجار ایرانی است

‌می‌متالز - سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان گفت: معادن آهن و مس این کشور آسیای مرکزی بخش مناسبی برای سرمایه گذاری تجار ایرانی است و باید از این فرصت استفاده شود.

به گزارش می‌متالز، محسن فغانی در دیدار روز سه شنبه هیات تجاری خراسان شمالی در آلماتی اظهار داشت: عواملی، چون ثبات سیاسی و اقتصادی، حجم بزرگ بازار داخلی، نیروی کار فعال، قابلیت بالقوه دربخش‌های اقتصادی و بهبودمحیط کسب و کار در قزاقستان از ظرفیت‌های مناسب برای سرمایه گذاری است.
وی تصریح کرد: هر چند که قوانین محدود کننده در این کشور آسیای مرکزی وجود دارد، ولی به معنای بسته بودن راه برای سرمایه گذاری نیست.
فغانی یکی از فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی قزاقستان را کشت فرا سرزمینی دانست و افزود: در صورت موافقت اعضای هیات تجاری در خصوص کشت فرا سرزمینی و ایجاد شرکت مشترک می‌توان به این حوزه ورود کرد.
وی عنوان کرد: قزاقستان دارای معادن گسترده سرب، روی، کروم، منگنز و آهن است و تجار ایرانی باید از این فرصت برای سرمایه گذاری استفاده کنند.
سرکنسول ایران در قزاقستان ادامه داد: همچنین با توجه به ذائقه مشابه مردم قزاقستان با ایران بخش لبنیات نیز دارای مزیت مناسبی برای تجار ایرانی است.
وی بیان کرد: قزاقستان نیازمند واردات دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی است و تجار ایرانی می‌توانند فعالیت خوبی در این زمینه داشته باشند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی در ادامه این نشست اظهار داشت: هیات تجاری ۲۰ نفره استان متشکل از کارگروه‌های کشاورزی، دامپروری، خشکبار، گلخانه داران، صنعت ساختمان، صنایع غذایی، شرکت‌های دانش بنیان و تمامی شرکت‌های لجستیک از ۲۲ آبانماه در قزاقستان به سر می‌برند.

سعید پورآبادی تصریح کرد: هیات تجاری استان از سطح شهر آلماتی و بازار این شهر بازدید کردند و با رایزی‌هایی که با مسوولان قزاقستان انجام و قرار بر سرمایه گذاری تجار ایرانی در بخش‌های کشاورزی و مصالح ساختمانی شد.

وی با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی خراسان شمالی ظرفیت سرمایه گذاری مناسبی را فراهم کرده است، افزود: تجار قزاقستانی نیز با آگاهی از ظرفیت‌های خراسان شمالی آماده بازدید و سرمایه گذاری در این استان هستند.

وی عنوان کرد: صنایع پتروشیمی، سیمان، پلاستیک، فولاد، آلومینیوم، قند و انرژی خراسان شمالی از مزیت نسبی لازم برای سرمایه گذاری برخوردار است و پتانسیل‌های این صنایع در این مدت به سرمایه گذاران قزاقستانی معرفی شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در این دیدار به ظرفیت‌های گردشگری استان اشاره کرد و گفت: وجود اقوام مختلف با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم متفاوت سبب شده این استان به گنجینه فرهنگ‌ها شهرت یابد و موقعیت مناسبی را برای سرمایه گذاری در این بخش فراهم کرده است.

حسین حاجی بیگلو؛ اقلیم آب و هوایی استان خراسان شمالی را خیلی نزدیک به شهرآلماتی قزاقستان دانست و ادامه داد: این جذابیت‌ها تجار قزاقستان را به سمت سرمایه گذاری در این استان تشویق می‌کند.

وی از صادرات ۱۰۰ میلیون دلار در استان خراسان شمالی طی سال جاری به کشور قزاقستان خبرداد و گفت: بیشتر این صادرات در حوزه محصولات پتروشیمی و صنایع بزرگ آلومینا و صنایع فولاد است و امیدواریم این سرمایه گذاری به بخش‌های دیگر نیز سوق یابد.

قزاقستان؛ کشوری مستقل و فراقاره‌ای در آسیای مرکزی است و جمعیت این کشور در حدود ۲۰ میلیون نفر است که حدود ۷۰ درصد از مردم آن مسلمان هستند و بزرگترین کشور محصور در خشکی جهان است که تراکم جمعیتی کمی دارد.

کشور قزاقستان دروازه ورود به اوراسیا است و نقش زیادی در دستیابی به بازار کشور‌های اروپایی و تامین بازار جدید صادراتی دارد.

صنایع مادر پتروشیمی، سیمان بجنورد، آلومینای جاجرم و قند شیروان در خراسان شمالی فعال هستند که علاوه بر این، صنایع دستی و محصولات باغی و کشاورزی نیز از دیگر مزایای دارای مزیت نسبی این استان شمالشرق کشور برای ارتباط اقتصادی با دیگر کشور‌ها محسوب می‌شود.

بر اساس آمار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی؛ در سال جاری از این استان ۴۶ هزار و ۵۲۰ کیلوگرم به ارزش ۵۹ هزار و ۸۲۹ دلار کالا به قزاقزستان صادر شده است که این کالا‌ها شامل پالت بتن سبک و رب گوجه فرنگی است.

این دومین اعزام هیات تجاری از خراسان شمالی به کشور‌های خارجی است. تابستان امسال یک هیات تجاری از این استان به کشور ارمنستان اعزام شد.

استان خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از مردم آن در روستا‌ها سکونت دارند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده