تاریخ: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۴
بازدید: ۵۴۸
کد خبر: ۲۳۸۲۶۳
عضو اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد:

جایگاه نامناسب ایران در شاخص‌های لجستیکی

‌می‌متالز - رییس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران معتقد است: با وجودی که برخی از سازمان‌های مختلف دولتی از جمله وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی و حتی گاهی اوقات وزارت جهاد کشاورزی خود را متولی حوزه لجستیک می‌دانند، اما در حال حاضر نه تنها این بخش متولی مناسبی ندارد بلکه شرایط این بخش همچنان نامناسب است.

به گزارش می‌متالز، سیدعلی حسینی در مورد وضعیت حوزه‌های مختلف حمل و نقلی کشور اظهار داشت: از آنجا که بخش لجستیک به عنوان یکی از ارکان توسعه اقتصادی هر کشور، نه تنها سبب رشد اقتصادی و تشدید رقابت آن‌ها در تجارت بین‌المللی بلکه توسعه داخلی آن کشور خواهد شد سیاست‌گذاران، پیاده‌سازی سیاست‌های منسجم و پایدار را برای یکپارچه‌سازی زنجیره تامین نه تنها در کشور‌های پیشرفته بلکه در کشور‌های در حال توسعه تقویت این بخش را برای تحقق رشد بخش‌های مختلف اقتصادی ضروری می‌دانند.

وی متذکر شد: کشور‌های دارای عملکرد ضعیف در حوزه لجستیک با هزینه بالا نه تنها به دلیل بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل بلکه به علت زنجیره تامین غیرقابل اتکا در زنجیره ارزش جهانی معمولا دچار معضلات متعددی می‌شوند.

وی افزود: عملکرد کشور‌ها در حوزه لجستیک از طریق ۶ شاخص فرعی شامل کارایی فرآیند‌های ترخیص کالا یعنی سرعت و قابل پیش‌بینی بودن تشریفات گمرکی، کیفیت زیرساخت‌های تجاری و جابجایی مانند مبادی ورودی و جاده و فناوری اطلاعات، سهولت دسترسی به حمل و نقل بین‌المللی با قیمت رقابتی، شکل‌گیری وکیفیت خدمات لجستیکی یعنی عملکرد متصدیان حمل و نقل و کارگزاران گمرک، توانایی در تعقیب و ردیابی کالا‌های ارسالی و مناسب بودن زمان تحویل محموله به مشتری در زمان مورد انتظار ارزیابی می‌شود.

رییس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: شاخص عملکرد را هر دو سال یک بار بانک جهانی منتشر می‌کند. اعداد این شاخص برای ایران چندان مطلوب نیست.

وی اضافه کرد: ما باید در حوزه زنجیره تامین خودمان فعالیت کنیم. لجستیک صرفا حمل و نقل نیست بلکه یک بخش از زنجیره تامین است، نهاد راهبر لجستیک هم تنها با همراهی سایر دستگاه‌ها می‌تواند موفق عمل کند. ما می‌توانیم هزینه‌ها را در طول زنجیره تامین کنترل کنیم. اگر ما بتوانیم ایجاد هماهنگی در همه بخش‌های لجستیکی را در اولویت کار خود قرار دهیم می‌تواند به ما کمک بزرگی کند تا هزینه‌ها را کاهش دهیم. با کاهش هزینه‌ها به نوعی قیمت تمام شده کالا‌های ما کم می‌شود که می‌تواند به نوعی به رقابت‌پذیری اقتصاد و شرکت‌های ما در صادرات و واردات کمک کند.

حسینی ادامه داد: کمیسیون حمل و نقل در دوره گذشته پیشنهاد داده بود و الان هم در حال پیگیری است این بود که ما باید در کشور یک نهاد متولی لجستیک داشته باشیم ما این پیشنهاد را به معاونت اول ریاست جمهوری در دوره گذشته کردیم که اگر قرار باشد در فرآیند‌های لجستیک پیشرفتی حاصل شود این بخش باید یک متولی واحد داشته باشد.

وی همچنین خاطرنشان ساخت: در کشور‌های دیگر دنیا شرکت‌های لجستیک کار‌های مربوطه را انجام می‌دهند. ما در ایران هنوز نظامی که بتوانیم شرکت‌های لجستیک را در بخش خصوصی شکل دهیم نداریم. علت هم این است که قوانین و مقررات و همچنین سازمان‌های دخیل تعدد زیادی دارند. کمیسیون حمل و نقل اتاق در وظایف خود این را می‌بیند که یک نهاد راهبر لجستیک در کشور داشته باشیم. امیداریم که بتوانیم در این دوره به نتایج خوبی برسیم که لجستیک ما یک دست شود و بتوانیم هزینه تمام شده زنجیره تامین را کاهش دهیم.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده