تاریخ: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۹
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۲۳۸۳۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

خروج صادرات از رکود چند ساله/ پیش‌بینی صادرات تا ۴۸ میلیارد دلار

‌می‌متالز - عضو هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه احتمال افزایش صادرات تا ۴۸میلیارد دلار وجود دارد، گفت: در صورت تحقق این میزان، صادرات از رکود چند ساله خارج می‌شود.

به گزارش می‌متالز، حمید حسینی در رابطه با وضعیت صادرات ایران در هشت ماه سال و تشریح دلایل افزایش آن گفت: سال گذشته سال بسیار بدی برای اقتصاد جهانی بود و ایران هم به علت مسائل ناشی از کرونا و کاهش قیمت فرآورده‌های نفتی و محصولات صنعتی پایه نفتی کمترین رقم صادرات را در ده سال گذشته تجربه کرد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود صادرات ایران نسبت به سال گذشته به میزان ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد، افزود: در هفت ماهه ابتدای امسال ارزش صادرات ۲۷.۸ میلیارد دلار و در هشت ماهه ابتدای امسال ۳۱ میلیارد دلار بوده است که اگر تا پایان سال ۴ میلیارد دلار صادرات ماهانه حفظ شود حتی ممکن است صادرات ایران به ۴۸ میلیارد دلار افزایش یابد.

عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: در مجموع کل صادرات ایران در سال گذشته ۳۶ میلیارد دلار بود که به طور متوسط درآمد صادراتی از صادرات در هر ماه ۳ میلیارد دلار بود.

حسینی با اشاره به رفع مسائل ناشی از کرونا در تجارت خارجی و افزایش قیمت محصولات نفتی و فرآورده‌های پتروشیمی گفت: با احتمال افزایش صادرات امسال به ۴۸ میلیارد دلار رکود صادرات در ۱۰ سال گذشته شکسته می‌شود و افزایش صادرات در شرایط فعلی اقتصاد به ایران کمک خواهد کرد.

وی در رابطه با وضعیت صادرات به عراق توضیح داد: در هشت ماهه ابتدای سال جاری تقریبا میزان صادراتِ ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون دلار حفظ شده و با این شرایط صادرات ایران به عراق به رقمی بالاتر از ۹.۵ میلیارد دلار خواهد رسید. بازار کالا‌های صادراتی ایران در عراق خوب است و با توجه به افزایش درآمد‌های نفتی عراق پیش‌بینی می‌شود واردات به این کشور افزایش یابد.

به گفته وی، مقایسه آمار هشت ماهه تجارت خارجی با مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد ۴۳.۵ درصد در وزن و ۴۰ درصدی در ارزش دلاری کالا‌ها است. از میزان ۱۱۰.۳ میلیون تن کالای مبادله شده در این مدت، ۸۳.۷ میلیون تن آن را صادرات به ارزش ۳۱ میلیارد و یکصد میلیون دلار تشکیل می‌دهد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده