تاریخ: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۲
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۲۳۸۲۸۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رضوانی در تشریح پنجمین نشست بررسی لایحه بودجه شرکت‌های دولتی؛

افزایش درآمد شرکت ایمیدرو از محل مجتمع‌های قائنات و فولاد آذربایجان

‌می‌متالز - رئیس کمیته بررسی لایحه بودجه شرکت‌های دولتی جزئیات جلسات این کمیته برای بررسی لایحه بودجه شرکت‌های دولتی را تشریح کرد.

به گزارش می‌متالز، غلامحسین رضوانی رئیس کمیته بررسی لایحه بودجه شرکت‌های دولتی مجلس، در تشریح پنجمین نشست بررسی لایحه بودجه شرکت‌های دولتی گفت: این جلسه با حضور مسوولان شرکت‌های توانیر، فرودگاه‌های کشور، ایمیدرو و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برگزار شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت توانیر به عنوان یکی از شرکت‌های مدیریت تولید برق کشور است، موضوعاتی در خصوص صادرات برق، میزان تولید برق و ... مطرح و مقرر شد، طی جلسه آینده تمامی اطلاعات در این خصوص را به صورت جزئی در اختیار کمیته قرار دهند.

رضوانی در خصوص بودجه شرکت فرودگاه‌های کشور اظهار کرد: شرکت فرودگاه‌های کشور از محل ۵۳ فرودگاه در سطح کشور و پرواز‌های خارجی عبوری از آسمان کشورمان منابع درآمدی دارد و بیشتر این منابع در حوزه اداری و عمومی هزینه می‌شود، زیرا اکثر فرودگاه‌های ما زیان ده هستند، اما باید خدمات فرودگاهی ارائه شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: براین اساس مقرر شد، یک بازبینی جدی در حوزه ارقام و اعداد در زمینه رشد درآمدی با توجه به شرایط پروازی در کشور و اتفاقات ناشی از شیوع کرونا انجام شده و گزارش آن به کمیته ارسال شود.

رئیس کمیته بررسی لایحه بودجه شرکت‌های دولتی تاکید کرد: بودجه شرکت ایمیدرو نیز به عنوان یکی از شرکت‌های توسعه‌ای مدنظر قرار گرفت، این شرکت بیشتر در حوزه سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند. میزان درآمد پیش‌بینی شده برای آن‌ها از محل فروش مواد معدنی بویژه صنایع مس است که عدد قابل توجهی از درآمد‌های ایمیدرو را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه بیشتر فعالیت این شرکت در حوزه سرمایه گذاری در مناطق محروم است، افزود: رشد درآمدی جدیدی در منابع درآمدی شرکت ایمیدرو طی بررسی‌ها مشاهده شد، زیرا اضافه شدن دو مجتمع قائنات و فولاد آذربایجان موجب افزایش درآمد این شرکت شده است. بیشتر سرمایه گذاری‌های عمرانی این شرکت طی سال‌های گذشته در حوزه معادن انجام شده است.

رضوانی با اشاره به بررسی بودجه شرکت پالایش و پخش با حضور سالاری مدیر عامل این شرکت نیز گفت: بودجه این شرکت از لحاظ میزان تولید و درآمد مدنظر قرار گرفت، همچنین سال گذشته این شرکت مبالغی بابت فروش فرآورده‌های نفتی در بورس از خریداران دریافت کرده و به حساب خزانه واریز کرده است، اما کالای فروخته شده را تحویل مشتریان نداده و اکنون این موضوع در بودجه شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی دیده نشده که باید ارقام بودجه‌ای آن‌ها تغییر کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در خصوص منابع در نظر گرفته شده برای هزینه حمل و نقل نیز بیان کرد: رقم ۹ هزار و پانصد میلیارد تومان برای هزینه حمل فرآورده‌های نفتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ برای شرکت پالایش و پخش در نظر گرفته شده است، اما با توجه به شرایط کنونی و میزان حمل و نقل جاده ای، دریایی و لوله‌ای در کشور باید هزینه حمل و نقل افزایش قیمت پیدا کند.

رئیس کمیته بررسی لایحه بودجه شرکت‌های دولتی ادامه داد: یکی دیگر از خواسته‌های شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی این است که کل منابعی که در تبصره ۱۴ برای این شرکت پیش بینی شده، به صورت ۱ دوازدهم از سر جمع منابع برداشته شود تا شرکت ملی نفت هم بتواند سرمایه گذاری خود را بخصوص در اتمام خطوط لوله بندرعباس_سیرجان_رفسنجان و یا خط لوله فارس تکمیل کند. حوزه سرمایه گذاری‌ها در بخش عمرانی کشور شرایط خوبی ندارد و از سوی دیگر قسمت اعظمی از فرآورده‌های تولیدی بوسیله حمل و نقل جاده‌ای انجام می‌شود که خطرات جدی را به همراه دارد و باید کمتر شود.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده