تاریخ: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۱۳
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۲۳۷۲۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

میرکاظمی: بودجه ۱۴۰۱ بدون کسری بسته شد/ نباید ۱ میلیون حقوق اضافه کنیم بعد ۳ میلیون از جیب مردم برداریم

‌می‌متالز - رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان این که دولت به جای افزایش غیرواقعی حقوق، قدرت خرید مردم را افزایش می‌دهد گفت: این روش بهتر از آن است که ۲۰ درصد حقوق را بالا بردند و ۳۰ درصد بر تورم کشور افزودند.

به گزارش می‌متالز، «مسعود میرکاظمی» در نشست هم اندیشی لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: سیاست قطعی دولت اصلاح ساختار بودجه بر اساس دستورات مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی و تمرکززدایی است؛ با این سیاست‌ها اختیارات استانداران به ویژه در منابع مالی، رشد قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت، اما آن‌ها باید در قبال این اختیار نسبت به شاخص‌های کلان اقتصادی حوزه خود پاسخگو باشند.

وی افزود: در گذشته زیرساخت‌های متعددی در کشور ایجاد شد، اما نتیجه، شد رشد نامتوازن مناطق و البته وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی. در بودجه ۱۴۰۱ بر رشد اقتصادی تمرکز شده است. طرح‌هایی که باعث ایجاد رشد می‌شوند در زیر بخش‌های مختلف تا سطح شهرستان شناسایی شده‌اند؛ اجرای این طرح‌ها در دستور کار دولت و استانداران قرار می‌گیرد. بودجه سال بعد بر اساس منابع پایدار و بدون کسری بسته شده و مجلس هم از این سیاست دولت حمایت کرد.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه این طرح بر اساس سند آمایش شناسایی شده، تأکید کرد: ما از مجامع استانی نمایندگان مجلس و استانداران می‌خواهیم با مطالعه اسناد آمایش سرزمین و این طرح‌ها، نظرات تکمیلی خود را به سازمان برنامه و بودجه اعلام کنند.

میرکاظمی ادامه داد: از زمانی که دولت سیزدهم آغاز به کار کرده است، به هیچ عنوان خلق پول نکرده و این روند موجب کاهش نرخ تورم نقطه‌ای در مهر و آبان شده است. بودجه سال آینده بر اساس منابع پایدار و بدون کسری بسته شده است و مجلس هم از این سیاست دولت حمایت کرد.

وی با اشاره به اینکه کسری بودجه ریشه بسیاری از مشکلات کشور است، افزود: وقتی بدون داشتن منبع دولتی، حقوق ۲۰ درصد افزایش می‌یابد در اصل با خلق پول، دست در جیب محرومان جامعه کرده و آن‌ها باید هزینه این تصمیم را بپردازند؛ یعنی یک میلیون به حقوق افراد اضافه شده، ولی در قبال آن با تورم، سه میلیون دیگر از جیبش برداشته شده است. دولت سیزدهم با ایجاد ثبات و رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم، قدرت خرید مردم را افزایش می‌دهد.

«احمد وحیدی» وزیر کشور نیز در این نشست گفت: کشور در دولت سیزدهم استان‌محور اداره می‌شود و البته استانداران باید در راستای تحقق سیاست‌های کلان کشور کوشا باشند.

وی افزود: کشور چاره‌ای جز تغییر ریل اقتصادی ندارد. دولت سعی دارد با ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری استانی، علاوه بر رشد اقتصادی به مقوله عدالت بر اساس سند آمایش سرزمین نیز تمرکز کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده