تاریخ: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۴۳
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۲۳۷۸۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق بازرگانی کاشان خواستار شد؛

رفع مشکلات مالیاتی و موانع تجارت با هدف توسعه اقتصاد کشور

‌می‌متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان با توجه به نقشه راه رشد غیرتورمی دولت سیزدهم در حوزه مالیات و عملیات سازی آن، خواستار رفع مشکلات مالیاتی و موانع کسب و کار با هدف تحقق توسعه اقتصادی در کشور شد.

به گارش می‌متالز، محمود تولایی روز دوشنبه، با بیان آنکه جز اولین کشور‌های منطقه در عملیاتی کردن مالیات بر ارزش افزوده بوده ایم و تاکنون در حوزه مالیات ستانی توفیقات خوبی داشته ایم، در خصوص دیگر دستاورد‌های دولت در این زمینه، افزود: دولت‌های مختلف با اصلاح روش‌های دریافت مالیات توانسته اند زیرساخت‌های لازم در این حوزه از جمله سامانه جامع مالیاتی را آماده کنند که اکنون دولت در حال بهره برداری از آن است.

وی در ارتباط با مبنای وصول مالیات ها، تصریح کرد: اگرچه در اختیار قرار دادن اطلاعات بانکی به مرکز سامانه جامع مالیاتی ابتدا با مقاومت مواجه گردید، اما در نهایت این امر عملی شد.

وی یادآور شد: شبکه بانکی در ابتدا برای مدت طولانی مخالف ارایه اطلاعات لازم به بانک مرکزی برای در اختیار قرار دادن سامانه جامع مالیاتی بود، اما در نهایت این امر به وقوع پیوست به طوری که در حال حاضر مبنای بخشی از وصول مالیات‌ها مربوط به اطلاعات بانکی است.

وی با اشاره به ضرورت توسعه پایه‌های مالیاتی به اشکال متفاوت، اذعان کرد: تقریبا در هر دوره‌ای از بودجه یک ردیف پایه مالیاتی تدارک دیده می‌شود که اکنون ۳ تا ۴ نوبت از پایه مالیاتی دولت قبل آماده شده که بخشی از آن در مجلس و بخشی در دولت است؛ مانند مالیات بر جمع درآمد، مالیات بر خودرو که اکنون جاری است و مالیات بر مسکن که در حال پیگیری است.

تولایی پیرامون وصول مالیات در اهداف برنامه‌های توسعه و بودجه ها، اضافه کرد: وصول مالیات از جمله ارقامی است که ۹۵ درصد تا ۱۰۵ و ۱۰۶ درصد در هر سال محقق می‌شود؛ لذا در حوزه مالیاتی باید گفت سازمان مالیاتی و دولت‌ها تا به امروز موفق بوده اند.

وی درباره نقش وزارت امور اقتصادی و دارایی و اراده دولت‌ها در رونق و تقویت بنیه اقتصادی کشور، خاطرنشان کرد: اگر خواسته دولت وصول بیشترین سهم مالیات است باید موانع اقتصادی کسب و کار را در جهت رشد اقتصادی کشور رفع کند، ضمن آنکه در این حالت ما مشکل دریافت مالیات نخواهیم داشت.

رئیس اتاق بازرگانی کاشان در ارتباط با راهکار‌های موجود برای مقابله با کوچک بودن اقتصاد و نیز رفع موانع کسب و کار، اظهار داشت: برای مقابله با این وضعیت و همچنین رقابت با رقبا در رتبه‌های بالاتر، علاوه بر تلاش جهت برداشتن موانع کسب و کار باید اجازه حضور بیشتر مردم در حوزه اقتصاد را داد تا هم مردم قوی شوند و هم دولت قادر شود از آن محل تامین منابع مالی کند که همین امر در نهایت باعث بهره مندی آحاد مردم از توسعه اقتصادی کشور می‌شود.

تولایی در پایان با اشاره به سهم مالیات در حوزه تولید و توسعه چرخ آن، بیان کرد: نباید تنها شعار داد، زیرا در همه پایه‌های مالیاتی مبنا این بوده که چرخ آن توسعه پیدا کند، اما در عمل این اتفاق نیفتاده است. این در حالی است که فعالان اقتصادی معتقدند عدد مالیاتی آن‌ها از همه منطقه بالاتر است و کشش مالیات مضاعف در کشور وجود ندارد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده