تاریخ: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۵۹
بازدید: ۴۶۰
کد خبر: ۲۳۷۸۷۱
سرویس خبر : صنایع کوچک

نامه سازمان حمایت به وزارت صمت: درج برند خارجی روی محصول ایرانی انتخاب چه توجیهی دارد؟

‌می‌متالز - با تشدید انتقادات به درج برند دوو بر روی محصول ایرانی، سازمان حمایت به این موضوع ورود پیدا کرده و با ارسال نامه‌ای به نیارکی معاونت صنایع وزارت صنعت، خواستار پیگیری این موضوع شده است.

به گزارش می‌متالز، اوایل مهرماه امسال بود که برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی در راستای حمایت از تولید داخل و ممنوعیت واردات محصولات کره‌ای نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشتند و ایشان هم به‌درستی بر ممنوعیت این واردات تأکید کردند، اما متأسفانه برخی تولیدکنندگان داخلی که باید در خط مقدم حمایت از برند ایرانی باشند، بعضاً در این موضوع خودشان چالش‌زا شدند و برای اینکه کالای خود را بفروشند، یا خدای نکرده با قیمت بالاتری به مصرف‌کننده عرضه کنند، به‌روی کالای تولید داخل مارک خارجی نصب می‌کردند، این در حالی است که تولیدکننده باید اولین مبلّغ مارک و برند ایرانی باشد.

به عنوان نمونه یکی از همین شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی در برخی محصولات خود توصیه اکید رهبری در خصوص حمایت از برند ایرانی و تقبیح برند خارجی را رعایت نمی‌کند و بر محصولات ایرانی خود مارک کره‌ای (دوو) نصب می‌کند و به‌نوعی خودش مبلغ برند کره جنوبی شده است.

با تشدید انتقادات وسلسله گزارشات درباره ابهامات اینگونه فعالیت‌ها در بازار لوازم خانگی انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ورود لوازم خانگی با برند‌های کره‌ای به داخل کشور و عرضه آن در بازار بعد از اعمال ممنوعیت واردات، قاچاق محسوب شده و خرید و فروش آن ممنوع است. همچنین لوازم خانگی تولید داخل که به هر نحو با برچسب برند خارجی در بازار عرضه می‌شوند نیز فاقد اصالت خارجی و فاقد تکنولوژی روز شرکت صاحب برند خارجی هستند.

در پاسخ به ابهامات وارده بر نصب برند دوو بر روی محصولات ایرانی، محمد حسین فهیمی، مدیرعامل این گروه صنعتی طی یک نشست خبری گفت: شاید دوستان سوءبرداشتی دارند که ناشی از اطلاعاتی بوده که در اختیار آن‌ها قرار گرفته است. برند دوو برند خارجی است که در داخل کشور تولید می‌شود، اینطور نیست که تنها نمایندگی فروش داشته باشیم.

وی افزود: قرارداد بلندمدتی با شرکت دوو داریم تا از برند آن‌ها استفاده کنیم. ما نمایندگی توزیع محصولات دوو را از سال ۸۷ گرفتیم. سال ۸۹ گروه انتخاب در مزایده خرید دوو شرکت کرده و توانست آن را خریداری کند، ولی با وضع تحریم‌ها دولت کره به صورت یک طرفه قرارداد را لغو کرد. ما در یک دادگاه بین‌المللی شکایت کردیم و دولت کره جنوبی محکوم شد.

با این وجود وی در پاسخ به اینکه در صورت محکوم شدن دولت کره جنوبی و خرید دوو چطور قرارداد استفاده از برند را منعقد کرده‌اید، گفت: مالکیت برند دوو به ما بازگردانده نشد، ولی به علت تحریم‌ها می‌خواستند پول ما را پرداخت نکنند که محکوم به پرداخت این پول شدند. این پول درحال بازپس‌گیری است. البته ما برند دوو را اجاره کرده‌ایم، اما مواردی مانند ال جی و سامسونگ در ایران تنها نمایندگی فروش داشتند.

با توجه به صحبت‌های مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب این واحد تولیدی برند دوو را اجاره کرده است و خبری از استفاده از تکنولوژی کره‌ای در محصولات نیست بلکه داخلی سازی صورت گرفته و این تولیدکننده بر روی محصولی که تا ۷۵ درصد داخلی شده، نام برند کره‌ای درج می‌کند. این در حالی است که مصرف کننده ایرانی با تصور اینکه برند کره‌ای خریداری می‌کند هزینه بیشتری را نسبت به تولید ایرانی پرداخت می‌کند، اما در عمل او جنس ایرانی را با برند اجاره‌ای دوو خریداری کرده است.

در حال حاضر با تشدید انتقادات به درج برند دوو بر روی محصول ایرانی، سازمان حمایت به این موضوع ورود پیدا کرده و با ارسال نامه‌ای به نیارکی معاونت صنایع وزارت صنعت خواستار پیگیری این موضوع توسط معاونت صنایع وزارت صنعت شده است.

در این نامه سازمان حمایت حقوق و مصرف کنندگان با طرح ۴ سوال از معاون صنایع وزارت صمت خواستار شفاف سازی شده و اعلام کرده است با توجه به ابهاماتی که در خصوص تولید این گروه از محصولات در داخل کشور با درج لوگوی خارجی وجود دارد آیا سایر تولیدکنندگان نیز می‌توانند از لوگوی خارجی استفاده کنند.

سوالات رئیس سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از معاونت صنایع وزارت صنعت به شرح زیر است:

  1. با توجه به زیرساخت‌های قابل توجه و توانمندی تولید انواع محصولات لوازم خانگی در داخل کشور با همکاری و درج برند‌های داخلی و راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی آیا اساسا تولید محصولات مذکور با درج عنوان لوگوی برند خارجی روی محصولات مجاز و دارای توجیه قانونی است؟
  2. با توجه به اظهارات مسوولین شرکت گروه انتخاب (اسنوا) مبنی بر اخذ اجازه شرکت دوو کشور کره جنوبی به منظور درج عنوان و لوگوی برند شرکت روی محصولات تولیدی در داخل کشور، آیا مجوز مذکور برای درج روی کالای تولید داخل کفایت داشته و بر این اساس سایر تولیدکنندگان داخلی نیز مجاز به اقدام در این خصوص هستند؟
  3. با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی بر برند کره ای، آیا تولید محصولات مذکور در داخل کشور با برند شرکت‌های کره‌ای و سایر تولیدکنندگان جهانی نیز مشمول حکم معظم له است؟
  4. میزان سهم داخلی سازی برند دوو گروه انتخاب در داخل کشور چند درصد است؟

نامه سازمان حمایت به وزارت صمت: درج برند خارجی روی محصول ایرانی انتخاب چه توجیهی دارد؟

نامه سازمان حمایت به وزارت صمت: درج برند خارجی روی محصول ایرانی انتخاب چه توجیهی دارد؟

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده