تاریخ: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۷
بازدید: ۲۱۸
کد خبر: ۲۳۸۸۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ارقام عجیب و غریب در امیدنامه تپسی/ کاهش درآمد تپسی در سال ۱۳۹۹

‌می‌متالز - بر اساس ارقام منتشر شده در صورت مالی تپسی، این شرکت در سال مالی ۱۳۹۹ درآمدی ۱۷۴ میلیارد تومانی داشته که نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود ۴ درصد کمتر شده است.

به گزارش می‌متالز، بعد از حرف و حدیث‌های فراوان بالاخره اولین شرکت استارتاپی کشور در فرابورس درج شد. تپسی به عنوان اولین شرکت روز گذشته امیدنامه خود را منتشر کرد. امیدنامه‌ای که سروصدای زیادی در فضای مجازی به پا کرده است. اما عملکرد مالی تپسی بر اساس این امیدنامه به چه شکل است؟

شرکت پیشگامان فن‌آوری و دانش آرامیس که با نام تجاری تپسی از بهمن ۱۳۹۴ کار خود را در حوزه سفر‌های اشتراکی آغاز کرد حالا با سرمایه ۱۱۷ میلیارد تومانی در فرابورس پذیرش شده است. در حال حاضر بزرگترین سهامدار تپسی شرکت خورشید سان با سهم ۲۲٫۶۱ درصدی است و مدیرعامل این شرکت هم سهم ۱۹٫۰۹ درصدی دارد.

صورت مالی تپسی

بر اساس انتشارات منتشرشده در این امیدنامه، تپسی در سال مالی ۹۹ در مجموع ۱۷۴ میلیارد تومان فروش داشته و سود ناخالص آن به ۲۴ میلیارد تومان رسیده است. با کسر مابقی هزینه‌ها سود خالص تپسی در سال مالی ۹۹ تنها چهار میلیارد و ۷۱۵ میلیون تومان بوده که نسبت به سال مالی ۹۸ بیش از دو برابر شده است. این در حالی است که میزان درآمد تپسی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود ۴ درصد کمتر شده که علت اصلی آن شیوع ویروس کرونا و کاهش تردد‌های درون‌شهری اعلام شده است. بر اساس این صورت مالی، تپسی تا پایان سال ۱۳۹۹ زیان انباشته ۱۱ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است. تپسی در سال مالی ۹۹ به ازای هر سهم تنها ۴ تومان سود خالص محقق کرده است.

بر اساس ارقام ترازنامه تپسی، کل دارایی‌های غیرجاری این شرکت ۱۷۶ میلیارد تومان بوده که ۷۸ درصد از کل دارایی‌های این شرکت را شامل می‌شود.

همچنین مجموع دارایی‌های نامشهود تپسی حدود ۲۵ میلیارد تومان به ثبت رسیده که ۳۰ درصد بیشتر از دارایی‌های ثابت مشهود این شرکت بوده است. همچنین تپسی ۲۲۲ میلیارد تومان هم صرف ایجاد بازار، توسعه و تثبیت بازار کرده است.

با این حساب و بر اساس جدول ارائه شده در این امید نامه حاشیه سود خالص تپسی در سال ۱۳۹۹ حدود ۲٫۷ درصد و بازده دارایی‌های آن ۱٫۲۷ درصد محاسبه شده است.

ارقام عجیب و غریب در امیدنامه تپسی/ کاهش درآمد تپسی در سال ۱۳۹۹

پیش‌بینی تپسی

با این حال این شرکت نسبت به آینده مالی خود روندی صعودی را پیش‌بینی کرده است. بر اساس برآورد تپسی، درآمد کل این شرکت در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۰۳ میلیارد تومان خواهد بود. این رقم تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۵هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد یافت. همچنین بر اساس این پیش‌بینی سود خالص تپسی تا سال مالی ۱۴۰۴ به یک هزار و ۶۹۲ میلیارد تومان خواهد رسید. رقمی که بیش از ۸۰ برابر سود خالص ۲۰ میلیارد تومانی این شرکت در سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده