تاریخ: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۵۰
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۲۳۸۸۲۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

مدیریت هوشمند وزارت صمت به نفع ما هم هست؟ / رد پای منفعت یک سهم عرضه تلفیقی

‌می‌متالز - عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت:چرا صادرات مواد اولیه همزمان با عرضه تلفیقی فولاد در بورس کالا آزاد نمی‌شود؟

به گزارش می‌متالز، کارشناسان معدنی معتقدند طرح عرضه تلفیقی فولاد تنها راهکاری به نفع فولادی هاست. اگر قرار است که سنگ آهن با قیمت جهانی وارد کشور شود چرا سنگ آهن داخلی از تولید کننده داخلی با قیمت جهانی خریداری نمی‌شود؟ چرا صادرات سنگ آهن با ۲۵درصد عوارض امکان پذیر است؟ چرا موانع پیش راه معدنی‌ها روز به روز بیشتر می‌شود؟ همچنین در اولین عرضه تلفیقی فولاد مبارکه در بورس کالا چرا این شرکت اعلام نکرده است که از چه منبعی به چه میزان و با چه قیمتی سنگ آهن وارد کرده است.

بهرام شکوری، عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در ارتباط با عرضه تلفیقی فولاد در بورس کالا با صدای بورس اظهار کرد: عرضه تلفیقی از سوی وزارت صمت به عنوان یک الگوی جدید مدیریت هوشمند بازار فولاد مطرح شده است. بر اساس این الگو تولید فولاد در ترکیب مواد اولیه داخلی و خارجی تولید می‌شود. قیمت نهایی کالای تولید شده نیز تلفیقی از قیمت داخلی و وارداتی آن محصول است.


ارزیابی طرح عرضه تلفیقی فولاد در بورس کالا


شکوری گفت: در ارتباط با ارزیابی این طرح گفت: در مدل معاملاتی که تاکنون در زنجیره فولاد وجود داشته، همواره به حلقه‌های اولیه تولید فولاد جفا می‌شود. مواد اولیه با قیمت پایین‌تر از نرم جهانی از معدنی‌ها خریداری می‌شود به همین دلیل معدنی‌های داخلی رغبتی به فروش مواد اولیه به شرکت‌های فولادی داخلی ندارند.

وی در ارتباط با قیمت گذاری سنگ آهن گفت: قیمت سنگ آهن و کنستانتره در جهان ۲۶ درصد قیمت فولاد معامله می‌شود. در حالی که شرکت‌های تولید کننده فولاد این مواد اولیه را در ابتدا با ۱۶ درصد قیمت فولاد خریداری می‌کردند. این عملکرد باعث شد که معدنی‌ها برای حفظ سود، در زنجیره تولید فولاد نیز وارد شوند. اکنون و بعد از الزام عرضه مواد اولیه معدنی در بورس کالا، سنگ آهن تا ۲۱ و ۲۲ درصد قیمت فولاد نیز معامله می‌شود. فولادی‌ها همچنان در تلاش هستند سنگ آهن را در سازکاری خارج از بورس کالا تامین کنند.


چرا فولادی‌ها به جای واردات مواد اولیه از خارج با قیمت ۲۶درصد فولاد، مواد اولیه داخلی را از بورس کالا با این قیمت خریداری نمی‌کنند؟


عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران افزود: در طرح عرضه تلفیقی فولاد در بورس کالا، فولادی‌ها بخشی از مواد اولیه مورد نیاز خود را از خارج کشور وارد می‌کنند، فولاد مبارکه اصفهان اولین عرضه تلفیقی خود را در بورس کالا انجام داد، اما سوال اینجاست که چرا فولادی‌ها به جای واردات مواد اولیه از خارج با قیمت ۲۶درصد فولاد، مواد اولیه داخلی را از بورس کالا با این قیمت خریداری نمی‌کنند؟ پرسش مهم‌تر اینکه در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها و موضوعات اف‌ای تی اف مراودات مالی و پولی ایران با مشکل مواجه است، چرا فولاد مبارکه اصفهان به دنبال سنگ آهن از خارج از مرزهاست؟

وی افزود: در حال حاضر صادرات سنگ آهن با تعرفه سنگین ۲۵درصد امکان پذیر است. نباید وزارت صمت را از این طرح (عرضه تلفیقی فولاد در بورس کالا) بازخواست کرد. باید پرسید آیا وزارت صمت برای حفظ حقوق معدنی‌ها و صادرات مواد اولیه معدنی تلاشی کرده است تا به واسطه آن سنگ آهن نیز با ارزش جهانی معامله شود.
برخی کارشناسان معتقدند این طرح راهکاری است برای آنکه معدنی‌ها از موضع خود نسبت به عرضه سنگ آهن در چارچوب بورس کالا عقب بکشند.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده