تاریخ: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۹
بازدید: ۶۵۴
کد خبر: ۲۳۸۲۱۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون فروش و بازاریابی شرکت مطرح کرد

نقش فولاد مبارکه در تامین تقاضای بازار

‌می‌متالز - فولاد مبارکه طبق توافقات انجام‌شده عرضه تلفیقی محصولات خود را از آذر آغاز خواهد کرد و در نخستین مرحله، در محصولات گرم این عرضه انجام می‌گیرد و سعی خواهد شد که تقاضای بازار را به‌طور کامل تامین کند.

به گزارش می‌متالز، معاون فروش و بازاریابی شرکت فولادمبارکه در مورد الگوی نظام‌بخشی بازار گفت: این الگو برای ساماندهی به وضعیت عرضه و تقاضا در بازار طراحی شده و هدف آن تامین کامل نیاز بازار به مواد اولیه و کامودیتی‌هاست که در این خصوص بازار محصولات مختلف به دو دسته تقسیم شده‌اند: محصولاتی که با مازاد عرضه مواجهند و محصولاتی که با کمبود عرضه در بازار روبه‌رو هستند.

طهمورث جوانبخت افزود: در خصوص محصولاتی که با کمبود عرضه در بازار روبه‌رو هستند، مقرر شده تا عرضه‌کننده عمده بازار نسبت به تامین کسری بازار از منابع خارجی اقدام کند و در بازار از طریق بورس کالا به‌صورت عرضه‌های تلفیقی عرضه کند و این اقدام تا زمانی که بازار به‌طور کامل تامین شود و کسری در بازار نباشد، ادامه پیدا کند. وی با اشاره به فرآیند عرضه تلفیقی خاطرنشان کرد: در عرضه تلفیقی، تولیدکننده تناژ قابل‌تولید خود را در بورس به همراه درصدی که از محل واردات تامین می‌شود، عرضه کرده و قیمت آن نیز طبق میانگین وزنی عرضه تولیدات داخلی و بر اساس قیمت پایه و قیمت تمام‌شده واردات تعیین خواهد شد.

آغاز عرضه تلفیقی محصولات فولاد مبارکه از آذرماه

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: به‌عنوان مثال، فولاد مبارکه اگر قرار باشد حدود ۲۵۰ هزار تن از محل تولیدات خود در محصولات گرم را در بورس عرضه کند و ۵۰ هزار تن از محل واردات تامین و جمعا ۳۰۰ هزار تن در بازار عرضه کند، عرضه تلفیقی در واقع میانگین موزون با ضریب ۵ برابری از عرضه داخلی و ضریب یک از عرضه وارداتی خواهد بود که میانگین قیمت خودش را می‌سازد و تعیین‌کننده قیمت پایه خواهد بود. البته در ادامه این عرضه می‌تواند رقابت داشته باشد و محدودیتی برای رقابت و سقف قیمتی در بورس کالا اعمال نخواهد شد. وی خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه طبق توافقات انجام‌شده عرضه تلفیقی محصولات خود را از آذر آغاز خواهد کرد و در نخستین مرحله در محصولات گرم این عرضه انجام می‌گیرد و سعی خواهد شد که تقاضای بازار را به‌طور کامل تامین کند؛ البته امیدواریم خریداران و مصرف‌کنندگان این نوع محصولات از انجام اقدامات هیجانی بپرهیزند و اقدام به خرید‌های منطقی کنند تا امکان تامین منطقی بازار وجود داشته باشد و این طرح بتواند با موفقیت انجام شود.

ضرورت تامین کامل مواد اولیه زنجیره فولاد

جوانبخت افزود: این اطمینان را به تمامی مصرف‌کنندگان می‌دهیم که در ماه‌های آتی عرضه‌های تلفیقی انجام خواهد شد و با توجه به نیازی که در بورس شناخته می‌شود، در صورت لزوم، تناژ واردات قابل‌افزایش خواهد بود و محدودیت تناژی در واردات وجود نخواهد داشت و پس از جاری شدن فرآیندها، فولاد مبارکه تا حدی که نیاز بازار به‌طور کامل تامین شود، واردات خود را افزایش خواهد داد و عرضه تلفیقی را در بورس کالا انجام می‌دهد. سعی بر این است که هیچ محدودیتی ازنظر ابعادی و کیفیتی در عرضه‌های فولاد مبارکه وجود نداشته باشد تا از طریق تولیدات این شرکت و سایر تولیدکنندگان و همچنین واردات، نیاز بازار داخل تامین شود.

وی با اشاره به‌جایگاه سایر تولیدکنندگان ورق‌های فولادی و مسوولیت عرضه آن‌ها تاکید کرد: در این طرح سعی بر این است که مواد اولیه زنجیره فولاد به‌صورت کامل تامین شود. به عبارت دیگر، در مرحله نخست، باید مواد اولیه شرکت‌های فولادساز از طریق شرکت‌های معدنی به‌طور کامل تامین شود تا آن‌ها بتوانند با ظرفیت کامل تولیدات خود را انجام دهند.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: همچنین شمش فولادی برای شرکت‌های نوردکار به‌طور کامل تامین شود تا آن‌ها نیز بتوانند تولید خود را به‌طور کامل انجام دهند و با عرضه در بورس کالا بتوانند نیاز کشور را تا حد امکان تامین کنند؛ در کنار آن سامانه تجارت نیز به ساماندهی بازار و نظام‌بخشی عرضه‌ها و تقاضا‌های بازار کمک کند تا با ثبت تولیدات و عرضه تمامی تولید تولیدکنندگان و از طرفی خرید شرکت‌ها بتوانیم به وضعیت بازار سامان دهیم و وارداتی که انجام می‌شود کمبود کل تولیدکنندگان کشور را جبران می‌کند. وی تاکید کرد: به‌هیچ عنوان قرار نیست سایر تولیدکنندگان از شبکه تولید ورق‌های فولادی کنار گذاشته شوند یا تولیدات آن‌ها کم شود، بلکه باید آن‌ها نیز با ظرفیت کامل تولید کنند و سهم خود را در تامین نیاز کشور برآورده کنند تا کمترین خروج ارز را از کشور داشته باشیم.

جزئیات الگوی جدید جایگاه سهمیه بهین‌یاب

جوانبخت با اشاره به الگوی جدید جایگاه سهمیه بهین‌یاب خاطرنشان کرد: در الگوی جدید برای محصولاتی که مازاد بر عرضه دارند، سهمیه بهین‌یاب به‌طور کامل حذف شده و همه افراد می‌توانند در بورس اقدام به خرید کرده و کالای موردنیاز خود را تامین کنند.

وی افزود: کسانی که تولیدکننده نباشند و به‌عنوان تنظیم‌گر بازار وارد این عرصه شده و محصول خرید می‌کنند، محصولات آن‌ها باید در انبار‌های مجاز بورس کالا باقی بماند تا زمانی که مجددا در بورس عرضه بشوند و تولیدکنندگان آن محصولات را خریداری کنند و آن‌ها هستند که می‌توانند محصول را از انبار‌های بورس کالا خارج و برای تبدیل به کالای نهایی استفاده کنند.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه گفت: در شرایطی که عرضه مازاد بر تقاضا باشد به‌غیراز تولیدکنندگان، سایر متقاضیان نیز می‌توانند در بورس اقدام به خرید کنند، اما در شرایطی که مازاد تقاضا نسبت به عرضه داشته باشیم تا زمانی که عرضه‌کننده عمده نتواند بالای ۹۵ درصد از نیاز بازار را تامین کند، مقرر شده که تنها تولیدکنندگان خرید کنند و در مرحله نخست نیز تولیدکنندگان در واقع کسانی هستند که سهمیه بهین‌یاب در بورس دارند، ولی باز مقرر شده در صورت عرضه کافی در بورس، سقف بهین‌یاب حذف شود و تولیدکنندگان تا حد موردنیاز خود اقدام به خرید کنند و محدودیتی برای خرید در یک سقف مشخص وجود نداشته باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده