به گزارش می متالز، برخی بنگاههای بزرگ اقتصادی، عملکرد بسیار موفقی دارند اما نسبت به جانشینپروری، بیتوجهاند و بههمین دلیل میبینیم که متاسفانه عمر کوتاهی داشته و به نسل بعدی منتقل نمیشود.
امروز دنیا در حوزه تربیت نیروهای متخصص که توانایی اداره امور را داشته باشند، فعال شده و به آموزش مهارت و تخصص بسیار بها میدهد. جوانان بهدلیل قدرت ریسکپذیری بالا و جسارت انجام کارهای بزرگ، اگر مهارتهای لازم را داشته باشند میتوانند اثرگذار بوده و خلاقیت را چاشنی کار کرده و به توسعه فعالیتهای بنگاه کمک کنند.
موضوع آموزش را میتوان به کمک تشکلهای تخصصی نیز اجرایی کرد؛ با توجه به اینکه تشکلها روی موضوعات و رشتههای کاری مشخصی تمرکز میکنند، بهترین گزینه برای انتقال علم و دانش بهصورت تخصصی هستند.
فرهنگ جانشینپروری در ایران نه بهدلیل اهمیت نداشتن آن بلکه بهدلیل بیتوجهی و نبود درک درست از میزان اثرگذاری آن، شکل نگرفته است. البته مدتی است که اتاق ایران در این حوزه فعال شده و سعی دارد از جوانان مستعد و توانمند استفاده و مدیرانی برای آینده تربیت کند؛ افرادی که بتوانند کسب و کار را رشد دهند و حتی زمینه رشد دیگران را نیز فراهم سازند.
بهمنظور تعمیم فرهنگ جانشینپروری، شبکهسازی در حوزه کارآفرینی و تقویت مسئولیت اجتماعی، استفاده از ظرفیت و پتانسیل جوانان کارآفرین در تشکلهای مختلف بخش خصوصی بهویژه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لازم و ضروری است. برای همین منظور سازمان ملی کارآفرینی ایران را در اتاق ایجاد کردیم و سعی داریم در این قالب، گفتمان جانشین پروری را در کشور ایجاد کنیم.
بخش خصوصی بر این باور است حضور جوانان تحصیلکرده، خوشفکر، خلاق و کارآفرین در فضای کسب و کار کشور میتواند نقش مهم و بیبدیلی در تزریق نوآوری به کسبوکارهای سنتی و افزایش تولید ناخالص داخلی و اشتغالزایی کشور بهدنبال داشته باشد. در شرایط تحریم و ضرورت افزایش تابآوری اقتصاد کشور، جوانان کارآفرین میتوانند راهحلها و راهکارهای نو و موثری برای برون رفت از چالشهای اقتصادی ارائه دهند.