تاریخ: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۹
بازدید: ۶۱۴
کد خبر: ۲۳۹۳۹۸
سرویس خبر : متالورژی و مواد

روشن شدن چراغ کارخانه کوره بلند اسدآباد برای تولید فرومنگنز در دهه فجر

‌می‌متالز - مدیر عامل ذوب آهن اسدآباد از افتتاح و بهره برداری کارخانه کوره بلند اسدآباد برای تولید فرومنگنز در دهه فجر ۱۴۰۰خبر داد.

به گزارش می‌متالز، یونس گوهری با اشاره به افتتاح و بهره برداری کارخانه کوره بلند اسدآباد در دهه فجر امسال، اظهار کرد: در حال حاضر تعمیرات و اورهال این کارخانه صنعتی به صورت کامل به اتمام رسیده و برای آغاز به فعالیت منتظر رسیدن مواد اولیه است.

وی افزود: برای آغاز به فعالیت این کارخانه صنعتی سنگ منگنز لازم از ترکیه خریداری شده و برای تامین کُک نیز قرارداد طرح در داخل کشور بسته شده تا کک متالوژی مورد مصرف کوره بلند کارخانه تولید شود که در حال حاضر کُک در حال رسیدن به کارخانه است.

گوهری از جذب ۱۰۰نیروی جدید در این کارخانه صنعتی با آغاز به فعالیت طرح خبر داد و تصریح کرد: آزمون و مصاحبه این تعداد نیرو در دست انجام بوده و با رسیدن مواد اولیه کارخانه فعالیت این تعداد نیروی کار جدید در کارخانه آغاز خواهد شد.

گوهری یادآور شد: در حال حاضرکُک مورد نیاز در راه کارخانه برای تجمع بوده و سنگ منگنز نیز درآینده نزدیک به کارخانه تحویل داده می‌شود که با تامین و رسیدن مواد اولیه، چراغ کارخانه کوره بلند اسدآباد برای تولید فرومنگنز پس از سال‌ها انتظار روشن خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۰ کارخانه ذوب‌آهن اسدآباد به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی و تغییر خط‌تولید خود از شمش چدن به فرومنگنز تعطیل شده است، افزود: با پیگیری مسوولان استان و شهرستان در حال‌حاضر طرح فوق توسط ذوب‌آهن به سرمایه‌گذار جدید بخش خصوصی به نام شرکت "برسم لعل" به مدت پنج سال اجاره داده شده که در صورت قابل‌قبول بودن فعالیت آن، مدت اجاره تمدید می‌شود.

گوهری با اشاره به اینکه این واحد صنعتی ظرفیت تولید۲۲هزار تُن فرومنگنز در سال را خواهد داشت، گفت: در ماه‌های اولیه آغاز به فعالیت به‌طورقطع ظرفیت تولید کمتر خواهد بود.

وی فرومنگنز را از آلیاژ‌های استراتژیک برشمرد و افزود: این محصول دارای ظرفیت مصرف بالایی در کشور در استفاده از فولادسازی است و اجازه صادرات به خارج از کشور را ندارد.

گوهری با بیان اینکه ۲۰تا ۳۰ درصد فرومنگنز موردنیاز کشور در داخل کشور تولید شده و مابقی از سایر کشور‌ها وارد می‌شود، گفت: کشور ایران بر اساس آمار مربوط به دو سال پیش دارای ۲۰۰ تا ۲۵۰هزار تُن مصرف فرومنگنز بوده که با توجه به ظرفیت اسمی کارخانه فرومنگنز اسدآباد در صورتی‌که به ۳۰ هزار تُن افزایش یابد حدود ۱۰درصد فرومنگنز کشور را تأمین می‌کند.

مدیر عامل کارخانه ذوب آهن اسدآباد با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از کارخانه کوره بلند اسدآباد به صورت مستقیم برای ۲۰۰نفر از جوانان منطقه اشتغال ایجاد می‌شود، بیان کرد: در این طرح بخش خصوصی جدید سه طرح شامل ذوب‌آهن، تولید آهن اسفنجی از گندله موجود شرکت صبانور و نیز طرح زینتر پلن (تبدیل پودرمنگنز به کلوخ) را در برنامه دارد.

گوهری اضافه کرد: کارخانه فوق با استفاده از متخصصین ایرانی و نیرو‌های بومی در سه ماه اورهال شده که این امر نشان از جایگاه واقعی بخش خصوصی در چهار چوب اصل ۴۴ دارد.

منبع: ایسنا

عناوین برگزیده