به گزارش میمتالز، در زمانی که عرضه خودروهای نو کاهش یافته و قیمتها مثل آسمانخراش سر به فلک کشیده، پورشه عتیقه نیومارک، یک سند اثبات زنده از این باور است که شما میتوانید عشق و پول خود را پای یک خودروی قدیمی بریزید و نسلها آن را برانید. گذشتن از رقمهای خیرهکننده میلیونی فقط خاص خودروهای خاص و فوق گران نیست، همین حالا هم خیلی از خودروها، حداقل ۲۰۰ هزار مایل [۳۲۰ هزار کیلومتر]را بدون نیاز به تعمیرات اساسی میپیمایند.
وبسایت ایسیکارز که معاملات خودرو را تجزیه و تحلیل و ارزیابی میکند، جدولی از خودروهایی ارائه کرده که مسافتهای زیادی را طی میکنند و صدر این جدول را لندکروزر تویوتا به دست آورده است. این جدول از تحلیل و بررسی ۸/ ۱۱میلیون خودروی دست دوم فروخته شده در بازار آمریکا به دست آمده است. جولی بلکلی دبیر وبسایت ایسیکارز میگوید: لندکروزر را «طوری طراحی کردهاند که مرگ نداشته باشد. این خودرو برای کشورهای جهان سوم و مسیرهای سخت و دشوار ساخته شده است.» این فهرست نشان میدهد در بین خودروهایی که مرگ ندارند، بیشترشان وانت هستند و پیکاپها و شاسیبلندها [SUV]در این فهرست در بالای جدول قرار دارند، مخصوصا شاسیبلندهای غولپیکر تمام قد که شاسی یا فریم آنها مخصوص وانت طراحی شده است. تویوتا سکوآیا، شورولت سابربن و فورد اکسپدیشن، مقامهای دوم، سوم و چهارم را بعد از لندکروزر به دست آوردهاند. مقام چهارم را شاسیبلند تویوتا فوررانر کسب کرده است. تنها خودروی سدان ده تای اول تویوتا آوالون است- که به احتمال زیاد تولید آن متوقف خواهد شد- که به مقام ششم رسیده است. رتبههای بعدی به شورولت تاهو، تویوتا هایلندر هیبرید، تویوتا توندرا و جیامسی یوکان ایکسال رسیده است. در چند سال اخیر جایگاه وانتها در این جدول تغییر چندانی نکرده است. با اینکه این خودروها بنزین را میبلعند، اما با گذشت زمان از ارزش آنها خیلی کاسته نمیشود. تویوتا پریوس هیبریدی که از لحاظ دوام مقام اول را در ارزیابیهای موسسه نظرسنجی کانزومر ریپورتس کسب کرده در این فهرست از لحاظ پیمایش طولانی مقام ۲۶ را به دست آورده است. بلکلی در مصاحبه با یواس تودی گفته است: خودروهایی که در طول عمر خود بیشترین مسافت را میپیمایند، بیشتر از جنس وانت یا شاسیبلندهایی هستند که پایه و پلتفرم آن با وانتها مشترک است. این خودروها حتی بعد از پیمایش ۳۰۰ هزار کیلومتر، همچنان مشتری خود را دارند و خرید و فروش میشوند.
منبع: دنیای اقتصاد