تاریخ: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۳۲
بازدید: ۲۹۱
کد خبر: ۲۴۰۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بورس گوش بزنگ‌تر از همیشه

دیده‌بان بورس چهارشنبه (14 آذر)

می متالز - تغییر رویه بازارهای موازی و پیچیده‌تر شدن معادلات با افزایش متغیرهای موثر، لزوم بازنگری در تحلیل‌ها را می‌طلبد. امری که می‌تواند نتیجه‌های متفاوتی را در بر داشته باشد. به همین دلیل فعالان بازار سرمایه این روزها بیشتر بر محور نوسان‌گیری یا به عبارت بهتر، استفاده از کوچکترین فرصت‌ها برای کسب سود در کوتاه‌ترین زمان ممکن عمل می‌کنند.
دیده‌بان بورس چهارشنبه (14 آذر)

تمرکز بازار سهام بر متغیرهای کلان


حرکت کلی شاخص کل طی روزهای اخیر موید میل بیشتر فعالان بازار سرمایه به معاملاتی با عمر بسیار کوتاه است. از سوی دیگر کاهش معنادار حجم و ارزش معاملات و نزدیک شدن به مرز 300 میلیارد تومانی در بورس از رخت بربستن امیدواران تازه‌وارد به کسب سودهای معنادار در کوتاهترین زمان ممکن حکایت می‌کند.
براساس اطلاعات موجود، متوسط ارزش معاملات خرد روزانه در بورس تهران که در مهرماه به رقم 1251 میلیارد تومان رسید و یک رکورد تاریخی از خود برجای گذاشته بود، در ماه آبان به 571 میلیارد تومان (افت 54 درصدی نسبت به مهر) و در روزهای سپری شده از ماه آذر به 395 میلیارد تومان در روز رسیده است. (افت 31 درصدی نسبت به آبان و 68 درصدی نسبت به مهر)
کم شدن حجم معاملات روزانه، فعالیت سهامداران حقوقی را نیز کمتر کرده‌ و این موضوع به تداوم جو رکودی بازار سهام دامن زده‌است. تغییر محسوس متغیرهای کلان و چشم‌انداز سرمایه‌گذاران در این شرایط، احتیاط را در نزد معامله‌گران بورسی بیشتر کرده و عامل اصلی در خصوص بروز چنین پدیده‌ای به شمار می‌آید. هرچند تداوم آرامش بازار ارز به عنوان یک عامل بسیار مهم، می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش اعتبار تحلیل‌ها و حرکت سرمایه‌گذاران براین اساس ایفا کند اما عدم دقت سیاست‌گذار در مراحل بعدی تصمیم‌گیری، به همان میزان مخرب و آشوبنده است.



نشست حساس اوپک

 

پس از نوسان‌های شدید بازار نفت، سران اوپک قصد دارند تا با برگزاری نشستی به منظور ایجاد آرامش در بازار، در خصوص کاهش عرضه طلای سیاه تصمیم‌گیری کنند. محل اصلی مناقشه در این جلسات -که از قرار معلوم در روزهای پنج‌شنبه و جمعه برگزار می‌شود- سهم کشورهای عضو از کاهش عرضه روزانه نفت و مشارکت هم‌پیمانان اوپک در این زمینه است. براساس گمانه‌زنی‌ها، اوپک قصد دارد تا سطح 1.4 میلیون بشکه در روز از میزان تولید روزانه خود کاهش دهد و میزان همراهی و مشارکت غول‌های نفتی (روسیه و عربستان) در این برنامه بسیار حیاتی‌ست. طی روزهای گذشته و با انتشار خبر احتمال شکل‌گیری توافق کاهش عرضه اوپک و همچنین آمادگی کانادا برای کاهش عرضه روزانه نفت تا 325 هزار بشکه، قیمت جهانی نفت صعود قدرتمندی را تجربه کرد و تا حدی از کف 50 دلاری نفت WTI و 57 دلاری برنت فاصله گرفت اما نگرانی اصلی بازار که ترمز رشد قیمت‌ها را کشیده، مقاومت روسیه در برابر کاهش عمده عرضه است و در صورتی که روسیه در این امر مشارکتی نداشته باشد، احتمال کاهش عرضه اوپک نیز کم خواهد شد و این امر ریسک ریزش قیمت نفت را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.



آتش جنگ تجاری سرد می‌شود؟

 

شب گذشته دونالد ترامپ در رشته توئیت‌های خود که با عبارت "چین تعرفه‌ها را نمی‌خواهد" به پایان رسید؛ ابتدا در خصوص شروع جدی مذاکرات و اعطای فرصت 90 روزه به چین برای رسیدن به توافق تجاری سخن گفت. سپس از قول مساعد چینی‌ها برای شروع خرید محصولات کشاورزی آمریکا و امکان بالای حصول آتش بس جنگ تجاری سخن به میان آورد. وی با بیان عبارت من "مرد تعرفه" هستم، اعمال تعرفه برای آنچه تاراج آمریکا توسط کشورهای دیگر می‌نامد را بهترین راه برای بازگشت ثروت به کشورش دانست و در نهایت آمادگی خود را برای ثبت یک معامله منصفانه با چین ابراز کرد. هرچند زورآزمایی ابرقدرت‌های اقتصادی دنیا با حواشی فراوانی همراه است و انتظار نمی‌رود این جنگ تجاری به زودی به پایان برسد اما از سوی دیگر نیاز طرفین به حصول توافق، راه را برای رسیدن به یک آرامش نسبی در سطح کلان هموار خواهد ساخت که نوید فاصله گرفتن از اوج تنش را می‌دهد.
 

نشست شورای امنیت درباره ایران


روز گذشته ایالات متحده آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست ایران را به خاطر آزمایش موشک‌های بالستیک و نقض قطعنامه سازمان ملل محکوم کند. آمریکا ادعا می‌کند این آزمایش روز شنبه ۱۰ آذر انجام شده و آن را خطرناک، نگران کننده و در عین حال ناقض قطعنامه سازمان ملل متحد دانسته است.

نشست شورای امنیت برای بررسی آزمایش موشکی ایران که فرانسه و بریتانیا هم از آن حمایت می‌کنند، پشت درهای بسته انجام شد. فرانسه و بریتانیا معتقدند که این آزمایش موشکی نافی قطعنامه سازمان ملل متحد است که توافق هسته‌ای ایران را در سال ۲۰۱۵ تایید کرد. در حالی که ایالات متحده موضع سخت‌تری گرفته و آن را یک نقض کامل می‌داند.

به دنبال آزمایش موشکی ایران مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در توییتی عنوان کرد که جمهوری اسلامی با آزمایش یک موشک بالستیک میان‌برد که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است. در روزهای گذشته، سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی عنوان کرد: تست موشک‌ها و توان دفاعی جمهوری اسلامی برای دفاع و در راستای بازدارندگی کشور ما است. این کار ادامه خواهد پیدا کرد. ما هم تست و هم توسعه موشکی را ادامه خواهیم داد.
لازم به ذکر است این نشست در پشت درهای بسته برگزار شده و خبری از آن جلسه به دست نیامده‌است.

 

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

 

الف) کلان: حسن روحانی؛ رییس جمهور در حالی در سفر دیروز خود به سمنان با اشاره به برخی جزییات لایحه بودجه سال 97 از تلاش برای اجرای صحیح لایحه بودجه در سال آینده خبر داد که اسحاق جهانگیری؛ معاون اول وی هم البته در مراسم روز ملی صنعت بیمه بر کاهش سهم درآمد نفت در بودجه سال 98 تاکید کرد.

دیروز همچنین هیات وزیران، قیمت هر مترمکعب گاز شرکت‌های فولادی ۲۶۰ تومان تعیین کرد که از اول مهر سال جاری قابل محاسبه است. همچنین درباره تسویه حساب تحویل قیر رایگان از محل خوراک به پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها تصمیم گرفته شد.

با تصویب مجلس در راستای اصلاح نحوه واریز درآمد یارانه نقدی سال ۹۷، سازمان هدفمندی یارانه‌ها مکلف شد وجوه دریافتی آب‌بها و برق مصرفی را به حساب شرکت‌های ذی‌ربط واریز کند. در همین حال با موافقت نمایندگان، تکالیف بانک مرکزی برای بخشودگی سود تسهیلات تعیین شد.

در بخش مسکن نیز هوشنگ عشایری؛ معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگویی با روزنامه ایران عنوان کرد: ارزش تسهیلات ساخت مسکن به نسبت هزینه تمام شده کاهش یافته است، بنابراین افزایش میزان وام ساخت در دستور کار ما قرار گرفت و با افزایش ۷۰ میلیون تومانی وام ساخت مبلغ وام در کلانشهرها و شهرهای دیگر ۱۱۰ میلیون تومان شد

ب) صنایع: عبدالناصر همتی؛ رییس کل بانک مرکزی در دیدار با سفیر چین و هیات همراه در خصوص روابط بانکی و مالی دو کشور و نحوه ارتقای این روابط بحث و تبادل نظر کردند. همچنین غلامرضا سلیمانی امیری؛ رییس کل بیمه مرکزی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما از سود حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی صنعت بیمه در سال ۹۶ خبر داد.

همزمان با تداوم توقف واردات گاز ترکمنستان به دلیل افزایش تولید گاز در پارس جنوبی در کنار ثبت رکورد جدید گازرسانی به نیروگاه‌ها، پیش بینی می‌شود برای زمستان سال جاری گاز پتروشیمی‌ها سهمیه بندی نشود. در صنعت خودرو نیز پس از انتشار برخی اخبار مبنی بر مخالفت رییس جمهوری با افزایش قیمت خودرو، به گفته رضا رحمانی؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت موضوع تعیین قیمت خودرو در سازمان حمایت در حال مطالعه و بررسی نهایی است.

ج) شرکت‌ها: یاسر رایگانی؛ سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از گرانفروشی یک کارخانه لبنی خبر داد اما مدیرعامل مدعی شد با گرانی شیر خام و مواد اولیه،همچنان این تخلف ادامه خواهد داشت. در همین حال بیمه معلم در حالی جدیدترین اقدام‌ها را در دستور کار دارد که اصلاح ساختار در مجموعه در اولویت قرار دارد.

عناوین برگزیده