تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۴:۱۲
بازدید: ۴۷۲
کد خبر: ۲۴۱۲۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تغییرات ساختاری به سازمان‌های توسعه‌ای رسید/ ایدرو و ایمیدرو دیگر سیاستگذار صنعتی و معدنی نخواهند بود

‌می‌متالز - معاون وزیر صمت با بیان اینکه در ساختار جدید این وزارتخانه، ایدرو و ایمیدرو دیگر سیاستگذار نبوده و صرفا مجری تصمیمات دولتی خواهند بود، گفت: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) دیگر اجازه نفوذ در سیاستگذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی را نخواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، سیدمهدی نیازی با بیان اینکه ساختار حکمرانی شرکتی با حاکمیتی در ساختار جدید وزارت صمت از هم جدا شده‌اند، گفت: در ساختار وزارت صمت یکسری سازمان‌های حاکمیتی مثل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، سازمان حمایت یا سازمان توسعه تجارت حضور دارند و حکمرانی شرکتی ندارند، اما دو سازمان دیگر همچون ایدرو و ایمیدرو نماینده سهام شرکت در آن بنگاه بوده و ساختار حکمرانی شرکتی دارند.

وی افزود: سازمان‌های توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از این پس در حوزه سیاستی دخالت نکرده و سهامدار دولت در آن شرکت‌های تحت پوشش به شمار می‌روند؛ یعنی ممکن است که از آن‌ها در امور مرتبط نظرخواهی شود، اما همچون گذشته سیاستگذار صنعتی و معدنی نخواهند بود، بلکه مجری سیاست‌هایی خواهند بود که دولت به آن‌ها ابلاغ می‌کند.

نیازی با بیان اینکه ایمیدرو دیگر در حوزه سیاستگذاری معدن و صنایع معدنی دخالت نخواهد کرد و صرفا مجری تصمیمات وزارت صمت خواهد بود، تصریح کرد: ایمیدرو در بازار فولاد همچون سایر بخش‌های خصوصی و شرکت‌های خصوصی فعالیت خواهد کرد و در ساختار جدید، نوع برخورد وزارت صمت با آن همچون شرکت‌های فولادی یا بخش خصوصی فعال در صنایع معدنی خواهد بود.

معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: از این پس وزارت صمت صرفا از مشورت سازمان‌های توسعه‌ای همچون ایدرو و ایمیدرو استفاده خواهد کرد و آن‌ها حق سیاستگذاری در شرکت‌های ذیربط خود را ندارند.

نیازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا پیش از این، ایدرو و ایمیدرو در شرکت‌های صنعتی و معدنی سیاستگذار بوده و با توجه به جایگاه خود در برخی از شرکت‌های بزرگ، نقش اثرگذاری داشت، گفت: این سازمان‌ها از این پس نقش اثرگذاری در سهامداری خواهند داشت؛ نه اینکه سیاستگذار باشند؛ به این معنا که در مدیریت و عملیات بازار حضور دارد؛ یعنی ایمیدرو نیز در سیاستگذاری نفوذ نخواهد داشت و همچون شرکتی مثل فولاد مبارکه در سیاستگذاری نفوذ ندارد، از این پس صرفا در بازار و سهامداری شرکت‌ها نقش آفرینی خواهد کرد.

معاون وزیر صمت گفت: ایمیدرو یک بازیگر بوده و مجری است؛ پس سیاستگذار نیست و صرفا معاونت امور معادن وزارت صمت باید زنجیره را فعال کرده و سیاستگذار خواهد بود و ایمیدرو نباید دخالت در سیاستگذاری داشته باشد، ولی از مشورت آن استفاده خواهد شد.

نیازی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا این تضعیف سازمان‌های توسعه‌ای نیست؛ چراکه در گذشته ایمیدرو بازوی قدرتی اجرای سیاست‌های دولتی بوده است، گفت: باید در اجرا فعال باشد؛ اما این به معنای تضعیف ایمیدرو نیست؛ این در حالی است که ایمیدرو یک هلدینگ است که مجری سیاست‌های دولت در حوزه معدن و صنایع معدنی خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا روسای سازمان‌های توسعه‌ای معاون وزیر صمت باقی خواهند ماند گفت: ما یک اصلاح ساختار در سازمان‌های حاکمیتی خواهیم داشت و دیگر در سازمان‌های حاکمیتی دفاتر تخصصی که در حوزه وزارت صمت وجود دارند، فعالیت نخواهند کرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

عناوین برگزیده