تاریخ: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۰
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۲۴۱۵۰۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

افزایش قیمت خودرو نخستین اقدام فوری برای توقف رشد دیون خودروسازان است

افزایش قیمت خودرو نخستین اقدام فوری برای توقف رشد دیون خودروسازان است
‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن تایید زیان دهی خودروسازان از برنامه‌های اصلاحی وزیر صمت در حوزه صنعت خودرو و پیشنهادات کمیسیون متبوع خود در مواجهه با افزایش قیمت خودرو خبر داد.

به گزارش می‌متالز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن تایید زیان دهی خودروسازان از برنامه‌های اصلاحی وزیر صمت در حوزه صنعت خودرو و پیشنهادات کمیسیون متبوع خود در مواجهه با افزایش قیمت خودرو خبر داد.


حجت‌الله فیروزی از برنامه‌های مفصلی که وزیر صمت برای صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو تدارک دیده‌اند، یاد کرد و اظهار داشت: بخشی از برنامه‌های وزیر صمت رونمایی شده و بخشی نیز در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد و در این میان، افزایش تیراژ تولید و ارتقای کیفیت دو نمونه از برنامه‌های اصلاحی وزیر صمت برای صنعت خودرو عنوان شده است.

وی با بیان اینکه خودروسازان اکنون در زیان هستند و این واقعیت اکنون مورد پذیرش عموم قرار گرفته است، افزود: دفاتر مالی، حسابرسی‌های سالانه و گزارشات ارائه شده از سوی خودروساران زیانی سنگین بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان را برای دو خودروساز بزرگ کشور نشان می‌دهد که در صورت عدم چاره‌اندیشی آن‌ها را به ورطه ورشکستگی نزدیک می‌سازد و می‌بایست تدابیری در این باره اندیشیده شود.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه‌های اصلاحی وزیر صمت در حوزه صنعت خودرو، زیان‌دهی خودروسازان و مشکلات ناشی از آن و مطالبات مردمی مبنی بر دسترسی به خودروی با کیفیت و قیمت مناسب را سه واقعیت موجود دانست و گفت: زیان دهی خودروسازان و کمبود نقدینگی، امکان افزایش تیراژ و ارتقای کیفیت را از آن‌ها می‌گیرد لذا جلوگیری از رشد دیون خودروسازان از نخستین اقداماتی است که باید انجام شود.

فیروزی با تصریح بر اینکه اکنون قیمت تمام شده خودرو بر مبنای اسناد مالی خودروسازان بیش از قیمت فروش است و نظر وزیر صمت نیز بر نزدیک شدن قیمت کارخانه به قیمت واقعی است، بیان کرد: پیشنهاد وزیر صمت در افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو هر چند برای برخی از خودرو‌ها کمتر از این مقدار است، با هدف جلوگیری از زیان دهی خودروسازان و نزدیک شدن قیمت فروش به قیمت تمام شده بوده است.

به گفته وی مجلس ضمن تایید زیان‌دهی خودروسازان معتقد است باید سازوکار‌هایی را برای کاهش قیمت تمام شده در نظر گرفت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص راهکار‌های کاهش قیمت تمام شده گفت: کاهش هزینه‌های بالاسری، حقوق و دستمزد، مدیریت نیرو‌های مازاد و تعطیلی فعالیت‌های جانبی خودروسازان و واقعی و منطقی شدن قیمت قطعات بر اساس قرارداد‌های میان خودروسازان با برخی از قطعه‌سازان از جمله این راهکار‌ها است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان ارائه تسهیلات ارزان قیمت بانکی به متقاضیان خرید خودرو پس از توافق با بانک‌ها و ارائه خدمات مازاد در قالب تعمیرات و خدمات پس از فروش از سوی خودروسازان را از دیگر پیشنهادات کمیسیون صنایع اعلام و خاطرنشان کرد: تدوین این سازوکار‌ها از سوی وزارت صمت و خودروسازان موجب رسیدن خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی می‌شود تا از بازار دلالی آسیب نبینند.

منبع: سازمان خبری خودرو و صنایع وابسته (خبر خودرو)

عناوین برگزیده