تاریخ: ۰۳ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۴۶
بازدید: ۳۱۵
کد خبر: ۲۴۱۵۱۱
سرویس خبر : متالورژی و مواد

موفقیت یک شرکت دانش‌بنیان در ایجاد اشتغال برای ۲۰۰ نفر با تولید آجر نسوز

‌می‌متالز - یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی آجر‌های نسوزی تولید کرده که در صنعت ساختمانی کاربرد‌های زیادی دارد؛ محصولات این شرکت به کشور‌هایی همچون عراق، ارمنستان، افغانستان، آذربایجان و حتی ایتالیا صادر شده و برای ۲۰۰ نفر نیز اشتغال‌زایی کرده است.

به گزارش می‌متالز، آجر نسوز یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که عمدتاً در دیواره‌های ساختمان و حتی نمای ساختمان از آن استفاده می‌کنند. این آجر‌ها از متریال‌های مقاوم در برابر حرارت، سایش و یخبندان‌های مکرر است و قابلیت مصرف در تمام شرایط اقلیمی را دارد.

استفاده از آجر‌های نسوز تنها به ساخت و ساز ختم نمی‌شود بلکه در بسیاری از صنایع از جمله فولاد، سیمان، سرب، روی، شیشه و ... استفاده می‌شود؛ یک شرکت دانش‌بنیان با نوآوری‌های خلاقانه در این حوزه فعالیت می‌کند.

"اسفندیار بیگی" مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: این شرکت در حوزه صنعت ساختمان فعالیت می‌کند و تولیدکننده آجر‌های زرد و قرمز است. آجر‌های نسوز به آجر‌هایی گفته می‌شود که خاک آن از معدن‌های مختلفی تهیه می‌شود و داخل خاک آن‌ها مقداری آهن و آلومینیم وجود دارد و به دلیل اینکه در دمای بالا پخت می‌شود قادر است حرارت بالایی را تحمل کند.

بیگی با بیان اینکه این شرکت از سال ۷۷ کار خود را آغاز کرده است، گفت: در سال ۸۸ به فکر ایجاد نوآوری در کار خوب افتاده و با بررسی‌های میدانی و علمی متوجه شدیم که آجر‌های نسوز در ایران بسیار کم است و به همین دلیل به سراغ تولید این آجر‌ها افتادیم؛ تنوع آجر‌های نسوز ما بسیار زیاد است و محصولات این شرکت در شکل و اندازه‌های مختلف تولید می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: محصولات ما به کشور‌هایی همچون عراق، ارمنستان، افغانستان، آذربایجان و حتی کشور‌هایی مثل ایتالیا صادر شده است. این صادرات باعث شده است که ارزآوری زیادی برای کشور ایجاد شود و از طرفی دیگر اشتغال‌زایی نیز در این شرکت انجام شده که ۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰ نفر به صورت غیرمستقیم بوده است.

"مهدی یوسفی" مدیر تولید این شرکت دانش‌بنیان نیز گفت: خاک‌های نسوز از معادن مختلف از سرتاسر ایران در شرکت ما تخلیه می‌شود و این خاک‌های تخلیه‌شده به نسبت‌های تعیین شده ترکیب شده و به قسمت آسیاب می‌رود و بعد از آن رطوبت معینی به آن‌ها داده می‌شود که بعد از ۲۴ ساعت این خاک به دستگاه‌های پرس تزریق شده و در اندازه‌های مختلف درمی‌آید.

وی ادامه داد: این آجر‌ها هنوز خام است که در کوره‌ها چیده می‌شود و این آجر‌های خام در طول ۳ یا ۴ روز پخته شده و به فرم و رنگ دلخواه خود می‌رسد. آجر‌ها بعد از سرد شدن از کوره تخلیه می‌شوند و براساس رنگ‌بندی و تقسیم‌بندی، بسته‌بندی شده و تحویل مشتری می‌شوند.

مواد اولیه و روند تولید آجر نسوز برحسب محل مصرف، حرارت کوره، محیط شیمیایی، فشار، سایش و تغییرات درجه دما متغیر است و با حداقل مواد گدازآور تهیه می‌شود و در واقع از انواع خاک‌های نسوز تهیه می‌شود. آجر نسوز نما فقط برای نمای خارجی ساختمان نیست، بلکه در فضا‌های داخلی و مرطوب مانند حمام و آشپزخانه و حتی کف نیز قابل استفاده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده