تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۱۶
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۲۴۱۹۹۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مطرح کرد:

تمایل صنعت فولاد برای توسعه میادین گازی کشور

‌می‌متالز - نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: همانطور که در بخش آب و برق صنایع فولاد اعلام آمادگی کردند و وارد حوزه تولید شدند، در بخش گاز هم این ظرفیت در ایران به عنوان دومین ذخایر گازی دنیا وجود دارد که صنایع فولاد و پتروشیمی در توسعه میادین گازی کشور مشارکت کنند.

به گزارش می‌متالز، بهادر احرامیان در سمینار تخصصی چالش گاز و در پنل تخصصی تامین پایدار گاز در زنجیره فولاد گفت: پیک مصرف گاز ما امسال به حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است. مصرف گاز صنایع کشور تقریبا در طول سال به صورت یک خط مستقیم و ثابت است و این مصرف گاز مسکونی است که در دو ماه سال پیک بسیاری بالایی ایجاد می‌کند و بیشتر از ظرفیت تولید گاز، مصرف می‌شود.

وی افزود: بحث‌هایی برای پوشش این پیک مطرح شده است که ظرفیت تولید گاز را افزایش دهیم در حالی که دو ماه از سال کاربرد دارد و ۱۰ ماه دیگر راکد و بلااستفاده بماند. اینکه کدام راه‌حل به نفع کشور است بر عهده مسوولان دولتی با اطلاعات بیشتر و کاملتر است. شاید جمع‌بندی این بوده است که به جای اینکه روی مدیریت پیک سرمایه‌گذاری کنیم، سعی شود مصرف صنعت کاهش یابد و یا به بخش صنعت توقف بدهیم، اما در بخش مسکونی مصرف گاز، آب و برق ادامه یابد.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: به هر صورت همانطور که در بخش آب و برق صنایع فولاد اعلام آمادگی کردند و وارد حوزه تولید شدند، در بخش گاز هم این ظرفیت در ایران به عنوان دومین ذخایر گازی دنیا وجود دارد که صنایع فولاد و پتروشیمی در توسعه میادین گازی کشور مشارکت کنند.

بهادر احرامیان ادامه داد: از آنجایی که فلاحتیان اشاره کردند که در چارچوب همین قرارداد‌های موجود وزارت نفت و شرکت گاز تمایل به ایجاد همکاری دارد، باید گفت با توجه به اینکه از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴، حدود ۲۵ سال گذشته است و در آن بحث معادن و ورود بخش خصوصی به معادن بسترسازی شد، الان گفتمانی در حال شکل گرفتن است که در چارچوب قرارداد‌های امتیازی مثل حوزه معادن با دریافت حقوق دولتی اجازه دهد در کنار قوانین IPC که در حوزه نفت و گاز وجود دارد، چارچوبی با قرارداد‌های امتیازی دیده شود. در این صورت انگیزه بیشتری برای حضور بخش خصوصی ایجاد خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده