تاریخ: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۴۸
بازدید: ۳۳۰
کد خبر: ۲۴۲۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نقشه نیمروز بورس شنبه (17 آذر)

می متالز - بورس تهران در آغاز هفته جاری، شروع کم‌هیجانی را تجربه می‌کند. تغییرات شاخص کل در بازه نیم ساعت مانده به پایان معاملات به 370 واحد در مسیر صعود محدود شده است و ارزش معاملات روند نزولی را همچنان ادامه می‌دهد. پایان صعودی بازارهای جهانی، به دلیل تغییرات پردامنه و پرنوسان بازارها، نتوانسته روند مشخصی را بر داد و ستدهای امروز اعمال کند؛ در عین حال تغییرات شاخص هم‌وزن از توجه بیشتر به کوچکترهای بازار خبر می‌دهد.
نقشه نیمروز بورس شنبه (17 آذر)

به گزارش می متالز، فهرست نمادهای موثر بر شاخص امروز پراکندگی قابل‌توجهی را تجربه می‌کند. در معاملات امروز «فولاد» بیشترین اثر منفی بر این نماگر را به جا گذاشته و «رمپنا» بزرگترین حامی شاخص کل بوده است. نمادهای موثر بر شاخص کل گروه‌های مختلفی از صنعت را نمایندگی می‌کنند و چنددستگی در این فهرست کاملا به چشم می‌آید. بیشترین ارزش معاملات در گروه خودرو جریان دارد و نماد «خساپا» نیز از جمله اثر‌گذارترین نمادها در تغییرات شاخص امروز است.

 خودرو و آزادسازی قیمت‌ها

گروه خودرو، تحت تاثیری خبری که مدت‌ها انتظار آن می‌رفت، امروز را بر مدار رشد حداکثری قیمت سپری می‌کنند. تعیین قیمت 4 محصول ایران‌خودرو با فاصله 5 درصد از قیمت‌های بازار برگ تاییدی بر فرضیه آزادسازی قیمت خودرو زده است و بدین ترتیب این گروه در معاملات امروز قطعی‌ترین روند را پشت سر می‌گذارد. شاخص این گروه در معاملات امروز رشدی 4.5 درصدی را تجربه می‌کند و صف‌های خرید در این گروه پرشمار است. خودروسازان مقصد نخست نقدینگی در معاملات امروزند و صف‌های خرید این گروه حجم قابل‌توجهی از تقاضا را به خود مشغول کرده است.

تعویق انتظار برای سود تسعیر ارز بانکی

از دیگر گروه‌هایی که نمادهای آن در معاملات امروز مسیر نسبتا همگرایی را تجربه می‌کنند باید به نمادهای بانکی اشاره کرد. با انتشار صورت‌ مالی حسابرسی‌شده بانک ملت انتظار سهامداران این گروه برای رونمایی از اثرات تسعیر دارایی‌های ارزی با نرخ جدید باز هم به تعویق افتاد. در پی این اتفاق 3 نماد «وبلمت»، «وتجارت» و «وبصادر» در معاملات امروز با افت بیش از 2 درصد در قیمت پایانی مواجه شده‌اند و شاخص این گروه افت 1.5 درصدی را به ثبت رسانده‌است. بعد از گروه خودرو و قطعات، بیشترین ارزش معاملات به این گروه اختصاص دارد؛ با این تفاوت که بانک‌ها در معاملات امروز مبدا حرکت نقدینگی هستند. 

سرایت تنش بازارهای جهانی به نمادهای کالایی

بازارهای جهانی پایان‌هفته پر نوسانی را پشت سر گذاشتند. نه تنها قیمت نفت، که فلزات پایه نیز دستخوش افت‌ و خیزهای پردامنه‌ای شدند.

در معاملات روز 5 شنبه، نفت برای ساعاتی افت 5 درصدی قیمت را نیز تجربه کرد و در معاملات روز گذشته در جهت کاملا عکس، در ساعاتی با رشد بیش از 5 درصد مواجه بود. عمده تغییرات نفت به نشست اوپک و توافق این گروه برای کاهش سقف تولید بازمی‌گشت. جایی که نهایتا تصمیم به کاهش تولید 1.2 میلیون‌بشکه‌ای نفت خام در روز گرفته شد.

با این حال رشد هیجانی این محصول تا انتهای بازار پابرجا نبود و در آخرین معاملات میزان رشد نفت برنت به 2 درصد رسید و نفت تگزاس رشد 1.25 درصدی را به ثبت رساند. اگر چه رشد قیمت نفت می‌توانست محرک قوی‌تری برای معاملات امروز سهام (به خصوص سهام کاملا وابسته) شود با این حال رفتار قیمتی پر تنش این محصول همچنان فاز احتیاط و انتظار را بر معاملات این گروه غالب ساخته است. باید دید که تصمیم اوپک برای محدود ساختن عرضه می‌تواند در میان‌مدت به تثبیت قیمت نفت خام کمک قابل‌ملاحظه‌ای بکند یا خیر. در این میان عبور از جنگ تجاری همچنان می‌تواند عامل‌ تعیین‌کننده باشد.

در معاملات امروز «شپنا» با رشد بیش از 1.5 درصدی قیمت پایانی توانسته است در فهرست نمادهای موثر بر تغییرات شاخص قرار گیرد. در عین حال معاملات دو نماد «شبریز» و «شراز» از گروه نمادهای پالایشی بر مدار منفی ملایم دنبال می‌شود.

در پیگیری روند همسویی معاملات می‌توان نگاهی به داد و ستد نمادهای فولادی انداخت. با چشم‌پوشی از معاملات «ذوب» (که روند معاملاتی آن منشاء متفاوتی دارد) سایر نمادهای فولادی در معاملات امروز افت قیمت نسبتا ملموسی را تجربه می‌کنند. به گزارش کانال تلگرامی کامودیتی، علی‌رغم رشد قیمت محصولات فولادی طی هفته گذشته، فولاد صادراتی ایران مجددا افت قیمت را تجربه کرد. همچنان عدم قطعیت از ادامه روند می‌تواند بزرگ‌ترین چالش نمادهای این گروه باشد؛ چرا که سطوح فعلی قیمت‌ها همچنان سودآوری عمده نمادهای این گروه را تضمین می‌کند. افزایش بهای گاز مصرفی این واحدهای صنعتی که هفته پیش اعلام شده است، سود این شرکت‌ها را چندان دستخوش تغییر نخواهد کرد.

همان‌گونه که در هفته‌های اخیر تاکید شده است ثبات و جهت‌گیری مشخص بازارهای جهانی می‌تواند مهم‌ترین فاکتور در رابطه با روند قیمتی نمادهای کالایی و به‌خصوص صادرات‌محور باشد. تغییرات نوسانی قیمت (و پردامنه) حتی اگر برآیندی در جهت افزایش قیمت‌ها داشته باشند ریسک سودآوری این گروه را بالا خواهد برد و این اتفاق می‌تواند به تضعیف جبهه تقاضا در این گروه‌ها منجر شود. همچنان رصد مولفه‌های کلان و اثرگذار بر اقتصاد جهانی باید مد نظر سهامداران باشد و در این اخبار مربوط به جنگ تجاری چین و آمریکا اهمیتی خاص خواهد داشت.

عناوین برگزیده