تاریخ: ۰۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۶
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۲۴۲۲۱۸
سرویس خبر : انرژی

روسیه نمی‌تواند در آینده نزدیک به سطح تولید نفت قبل از کرونا برسد

‌می‌متالز - روسیه به خاطر قدیمی بودن چاه‌های نفت در منطقه سیبری و نداشتن ظرفیت مازاد تولید نمی‌تواند تا پایان تابستان به سطح تولید قبل‌از بحران کرونا برسد.

به گزارش می‌متالز، تحلیلگران عقیده دارند روسیه به‌خاطر نبود ظرفیت مازاد تولید، نمی‌تواند به هدف تولید خود در ماه مه که رسیدن به سطح تولید قبل‌از کرونا است، برسد.

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه که مسوول قرارداد‌های مسکو با ائتلاف اوپک پلاس است، اعلام کرد انتظار می‌رود تولید نفت روسیه تا ماه مه به سطح قبل‌از بحران کرونا یعنی حدود ۱۱.۳۳ میلیون بشکه در روز نفت و معادل‌های نفتی مطابق با آوریل ۲۰۲۰ برسد.

اما بسیاری از تولیدکنندگان نفت اعلام کرده‌اند به خاطر کاهش تولید همگام با سایر تولیدکنندگان اوپک پلاس، هیچ ظرفیت مازاد تولیدی ندارند.

بخشی از مشکل روسیه چاه‌های قدیمی این کشور هستند که بیشتر در منطقه سیبری قرار دارند و افزایش تولید از آن‌ها کار ساده‌ای نیست.

تولید نفت و میعانات گازی روسیه در ماه دسامبر علی‌رغم افزایش صدهزار بشکه‌ای سهمیه آن طبق قرارداد اوپک پلاس، حدود ۱۰.۹ میلیون بشکه در روز بود، یعنی تقریباً برابر با ماه گذشته؛ بنابراین امکان دارد روسیه در نیمه اول ۲۰۲۲ از برنامه افزایش تولید خود عقب باشد و نتواند تا پایان تابستان به سطح تولید قبل‌از بحران کرونا برسد.

طبق گفته دمیتری مارینچنکو از مؤسسه اعتبارسنجی فیچ، شرکت‌های روسی به‌سختی می‌توانند ماهانه تولید خود را ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند و باید حفاری‌های خود را بالا ببرد و این زمان زیادی طول می‌کشد.

روسیه تا قبل‌از ۲۰۱۷ هرگز تولید خود را همگام با تولیدکنندگان اوپک پایین نیاورده بود، اما این کشور در سال گذشته میلادی حدود یک‌پنجم ظرفیت تولید خود را که معادل ۲ میلیون بشکه در روز می‌شد، در بحبوحه سقوط تقاضا به‌خاطر همه‌گیری کرونا کاهش داد. ائتلاف اوپک پلاس در حال افزایش تولید است و در اوایل دسامبر توافق کرد به طرح افزایش تدریجی تولید خود یعنی ۴۰۰ هزار بشکه در روز ادامه دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده