تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۳۰
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۲۴۲۴۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش‌بینی قیمت لیر ۱۱دی ماه/ لیر ارزان می‌شود؟

‌می‌متالز - امروز شنبه ۱۱دی ماه قیمت لیر ترکیه برابر با دو هزار و ۲۸۰ تومان است که نسبت به هفته گذشته ۱۶٫۱ درصد افت کرد. قیمت لیر کاهش پیدا می‌کند؟

به گزارش می‌متالز، براساس اعلام شبکه اطلاع رسانی طلا و ارز قیمت لیر امروز شنبه ۱۱دی ماه دو هزار و ۲۸۰ تومان ثبت شد و نسبت به هفته گذشته افت داشت.

لیر ترکیه در اولین روز هفته گذشته یعنی پنج دی ماه با رقم دو هزار و ۷۲۰ تومان معامله شده که در مقایسه با امروز ۱۱دی ماه ۱۶٫۱ درصد و یا ۴۴۰ تومان کاهش پیدا کرده است.

به گفته کارشناسان اقتصادی تا زمانی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه رویکرد خود را تغییر ندهد ارزش لیر کاهش پیدا می‌کند.

«قیمت لیر در هفته اخیر کمی بهبود یافت، اما این ارز ۳۷ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است. در همان زمان به علت ورود میلیارد‌ها دلار نقدینگی به بازار تحت حمایت دولت و اقدام آن برای پوشش زیان‌های FX در برخی سپرده‌ها بیش از ۵۰ درصد افزایش داشت و به سطح خود در میانه‌های نوامبر بازگشت.»

ارزش لیر در چند ماه اخیر روند کاهشی داشت که ناشی از ترس و تورم به علت کاهش نرخ بهره به دستور رئیس جمهوری بود، در نهایت به پایین‌ترین سطح حود یعنی ۱۸٫۴ در برابر دلار رسید.

بر اساس نظرسنجی ها پیش‌بینی می‌شود که تورم سالانه ترکیه در ماه دسامبر به ۳۰٫۶ درصد برسد و برای نخستین بار پس از سال ۲۰۰۳ از سطح ۳۰ درصد عبور کند.

همچنین در تنها ماه دسامبر قیمت‌ها در این کشور ۹ درصد افزایش پیدا کرده، احتمالا تاثیر ضعف لیر در ماه‌های آینده قابل لمس است.

طبق آخرین آمار منتشر شده، خالص ذخایر ارزی بانک مرکزی ترکیه بدون احتساب سوآپ، در هفته اخیر حدود هشت میلیارد دلار کاهش یافت که بیشترین کاهش در دو روز اول هفته ثبت شد.

در آخرین ماه سال ۲۰۲۰ نیز ذخایر بانک مرکزی به علت مداخلات مستقیم دولت ترکیه حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار کاهش یافت.

با این وجود نورالدین نباتی، وزیر دارایی ترکیه طی چند روز گذشته فروش دلار توسط موسسات را تکذیب کرده و می‌گوید: «آن شب هیچ مداخله‌ای نه از سوی بانک‌های دولتی و نه هیچ‌کسی صورت نگرفت. به لطف اعتمادی که رئیس جمهور ما طیب اردوغان ایجاد کرد، آن شب افراد برای فروش دلار‌های خود رقابت کردند.»

باتوجه به افزایش تورم به بیش از ۲۱ درصد در ماه نوامبر بانک مرکزی از سپتامبر تا کنون نرخ‌های خود را ۵۰۰ واحد کاهش داده و به ۱۴ درصد رسانده است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده