تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۵۲
بازدید: ۳۱۷
کد خبر: ۲۴۳۹۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قیمت لیر ۱۹دی ۱۴۰۰

‌می‌متالز - قیمت لیر ترکیه امروز یکشنبه ۱۹ دی ماه نسبت به آخرین معاملات روز گذشته خود تغییری نداشته، همچنان با قیمت دو هزار و ۳۰۰ تومان در بازار معامله می‌شود.

به گزارش می‌متالز، امروز یکشنبه قیمت لیر ترکیه در مقایسه با آخرین معاملات روز شنبه ثابت ماند. اولین قیمت مورد معامله لیر امروز دو هزار و ۳۰ تومان بود.

هر لیر ترکیه در روز مشابه سال گذشته، یعنی ۲۱دی ماه سال ۱۳۹۹ با رقم سه هزار و ۳۸۰ تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز کاهش ۳۹٫۴۹ درصدی معادل هزار و ۳۵۰ تومانی را تجربه کرده است.

بانک مرکزی کشور ترکیه در ماه دسامبر از بازگشت به سیاست بحث برانگیز فروش ارز خارجی برای حمایت از لیر خبر داد. دلیل این موضوع اصرار رجب طیب اردوغان برای کاهش نرخ بهره علیرغم افزایش تورم بود که باعث سقوط شدید ارز این کشور شد.

بر اساس داده‌های منتشر شده طی روز جمعه هفته اخیر، در طی پنج فروش رسمی اعلام شده در ماه گذشته، این بانک مجموعا ۷٫۳ میلیارد دلار هزینه کرده است.

تحلیلگران و کارشناس اقتصادی می‌گویند که بانک مرکزی این کشور میلیارد‌ها دلار از ذخایر رو به کاهش ارز خارجی خود را صرف مداخلات غیر رسمی برای افزایش نرخ لیر کرده است.

ارزش لیر پس از افشای برنامه‌های اردوغان برای پرداخت غرامت روی سپرده‌های بانکی به شدت افزایش یافت، از پایین‌ترین سطح ۱۸.۳۶ در برابر دلار آمریکا به حدود ۱۱ رسید؛ با این حال، از آن زمان تا کنون نرخ برابری آن به ۱۳٫۸ رسیده است.

بانک مرکزی ترکیه در حالی منابع ارزی خود را به فروش گذاشته است که ۱۷۰ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد و سر رسید این بدهی‌ها در ۱۲ ماه می‌رسد.

گلدمن ساکس، بانک سرمایه گذاری ایالات متحده آمریکا، طی این هفته هشدار داد که ذخایر ارزی این کشور در ماه پایانی سال ۲۰۲۱ به میزان قابل توجهی کاهش یافته، با افت حدود ۱۵ میلیارد دلاری به ۱۱۱ میلیارد دلار رسیده است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده