تاریخ: ۲۶ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۳۳
بازدید: ۳۴۲
کد خبر: ۲۴۵۱۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قیمت لیر ۲۶دی ۱۴۰۰

‌می‌متالز - قیمت لیر ترکیه امروز یکشنبه ۲۶دی ماه نسبت به روز گذشته تغییری نداشت، با قیمت دو هزار و ۳۰ تومان معامله شد.

به گزارش می‌متالز، قیمت لیر ترکیه امروز یکشنبه در ساعات ابتدایی معاملات در مقایسه با آخرین معاملات روز شنبه تغییری نداشت. قیمت لیر ترکیه دو هزار و ۳۰ تومان ثبت شد.

هر لیر ترکیه در روز مشابه هفته گذشته، یعنی ۲۰ دی ماه سال با رقم دو هزار ۲۰ تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز افت ۰٫۴۹ درصدی معادل هزار و ۱۰ تومانی را تجربه کرده است.

تلاش برای حفظ ارزش لیر

از ابتدای ماه دسامبر، بانک مرکزی ترکیه حداقل ۲۰ میلیارد دلار از ذخایر خارجی خود را برای تقویت ارز مصرف کرده است، گاهی به تنهایی و گاهی از طریق بانک‌های تجاری دولتی این کار را انجام داده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده دو روز پس از اعلام اردوغان، بانک‌های ترکیه ۷ میلیارد دلار لیر خریدند.

صرف نظر از اثربخشی آن، طرح جدید یک خطر بزرگ برای اموال عموم است. اگر بخش بزرگی از پس‌انداز‌های خصوصی ترکیه به ارزش تقریباً ۳۰۰ میلیارد دلار به سپرده‌های تضمین‌شده منتقل شود، سقوط شدید ارز می‌تواند دولت را درگیر صد‌ها میلیارد لیر ضرر کند.

هاکان کارا، اقتصاددان ارشد سابق بانک مرکزی، در این باره می‌گوید: «این سیستم ممکن است در صورت مواجهه با شوک نرخ ارز یا ریسک پریمیوم منفجر شود.»

اداره اقتصاد ترکیه به این شیوه باعث می‌شود که ترکیه برای کاهش تورم و تثبیت نرخ ارز، نرخ بهره را افزایش دهد. اما این احتمال کمتر از همیشه به نظر می‌رسد.

اردوغان با نادیده گرفتن درخواست‌های اقتصاددانان و گروه‌های تجاری با استناد به دستورات اسلامی علیه ربا برای توجیه سیاست غیرعادی‌اش پافشاری می‌کند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده