تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۵
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۲۴۶۷۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قیمت لیر ۱۰بهمن ۱۴۰۰/ افزایش تورم در ترکیه

‌می‌متالز - امروز یکشنبه ۱۰بهمن ماه قیمت لیر ترکیه در مقایسه با آخرین معاملات روز شنبه تغییری نداشت. هر لیر با قیمت دو هزار و ۶۰ تومان در بازار معامله می‌شود.

به گزارش می‌متالز، قیمت لیر ترکیه یکشنبه ۱۰بهمن ماه در ساعات نخست معاملات نسبت به آخرین خرید و فروش روز گذشته تغییری نداشت. هر لیر ترکیه همچنان با قیمت دو هزار و ۶۰ تومان معامله می‌شود.

قرار بود طی هفته جاری میزان تورم ترکیه اعلام شود. اما این تورم تبعاتی داشت و باعث شد رئیس مرکز آمار توسط رجب طیب اردوغان اخراج شود.

در پی اعلام این آمار، اردوغان اردال دینچر را از کار برکنار و ارهان چتینکایا را به جای او منصوب کرد. چتینکایا پیش از این رئیس سازمان مقررات بانکی ترکیه بود.

نرخ تورم ترکیه در سال ۲۰۲۱ برابر ۳۶٫۱ درصد اعلام شده است. با وجود اعلام این رقم، برخی صحت داده‌های تورم اعلام شده توسط آنکارا را زیر سوال می‌برند، عقیده دارند که نرخ تورم بیش از این رقم اعلام است.

ارزش لیر کاهشی می‌شود؟

روز گذشته اردوغان مجددا اعلام کرد که بر کاهش بیشتر نرخ بهره مصمم است و همزمان نرخ تورم نیز کاهشی می‌شود.

نتایج مخرب سیاست‌های اقتصادی نامتعارف اردوغان در یک سال اخیر نماین است. اما به نظر می‌رسد او به جای تغییر ریل سیاست‌هایش در پی حذف مخالفان و منتقدان سیاست‌ها و اقداماتش است و بر ادامه روند فعلی اصرار دارد.

انتشار آمار تورمی به نوعی نشان‌دهنده افزایش قیمت‌هاست، حال اگر افزایش قیمت‌ها بحرانی شود، با شکستن اعلام روند کاهشی چیزی درست نمی‌شود.

قیمت کالا و خدمات در این کشور روند صعودی داشته است.

قربانیان سیاست اردوغان روز به روز بیشتر می‌شود. پس از رئیس مرکز آمار، وزیر دادگستری، تغییر کرد. در روز‌های اخیر انتقادات مکرر به اردوغان در فضای مجازی داغ افزایش پیدا کرده، حتی یک خبرنگار در واکنش به یک توییت انتقادی بازداشت است.

افکار عمومی ترکیه این مساله را بی‌ارتباط به استعفای وزیر دادگستری نمی‌دانند و معتقدند به خاطر فشاری که اردوغان ایجاد کرده، وزیر دادگستری به اجبار استعفا کرده است. با وجود این موضوع کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که ارزش لیر ترکیه همچنان کاهشی باشد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده