تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۶
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۲۴۶۸۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازار در دستان حقیقی‌ها

‌می‌متالز - در جریان معاملات امروز، معادل ۶۹.۸ درصد کل ارزش خرید را حقیقی‌های بازار انجام دادند. این در حالی است که حقوقی‌های بازار با ۳۰.۲ درصد از ارزش کل معاملات، سهم کمتری را نسبت به حقیقی‌ها در ورود نقدینگی به بازار داشته‌اند.

به گزارش می‌متالز، در جریان معاملات دومین روز هفته (یکشنبه، دهم بهمن ماه)، شاخص کل بورس تهران با افزایش ۲۵ هزار و ۵۸۰ واحدی به رقم یک میلیون و ۲۸۴ هزار واحد رسید و شاخص هم‌وزن با ۲ هزار و ۶۱۹ واحد افزایش، به رقم ۳۲۷ هزار و ۷۵۵ واحد را به ثبت رساند.

برپایه معاملات دومین روز معاملاتی هفته، بیش از ۵ میلیارد و ۶۳۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۹ هزار و ۴۶۲ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران دادوستد شد.

شاخص بازار اول افزایش ۲۳ هزار و ۴۳۵ واحدی و شاخص بازار دوم، افزایش ۳۶ هزار و ۹۷۸ واحدی را تجربه کردند.

گروه «فراورده‌های نفتی» در جریان معاملات امروز با ۳۶ هزار و ۲۰۸ معامله به ارزش ۴ هزار و ۵۱۴ میلیارد ریال در صدر گروه‌های بورسی نشست. در این گروه، ۴۳ درصد نمادها، افزایش ۵ تا ۳ درصدی را نسبت به روز گذشته ثبت کردند. همچنین، «شتران» با ۵ درصد، «شپنا» با ۴.۹۸ درصد و «شبهرن» با ۴.۴۴ درصد در صدر افزایش قیمت‌ها نسبت به روز گذشته در صدر گروه فراورده‌های نفتی قرار گرفتند. این در حالی است که «شنفت» با ۱.۳۱ درصد بیشترین کاهش قیمت‌ها را نسبت به روز گذشته ثبت کرد.

همچنین، گروه فلزات اساسی با ۴۱ هزار و ۷۶۰ معامله به ارزش ۴ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال، گروه شیمیایی با ۳۹ هزار و ۱۶۰ معامله به ارزش ۳ هزار و ۶۹۱ میلیارد ریال، گروه خودرو با ۴۵ هزار و ۵۲۱ معامله به ارزش ۲ هزار و ۶۲۵ میلیارد ریال و گروه اداره بازار‌های مالی با ۱۶ هزار و ۱۰۰ معامله به ارزش یک هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال در صدر برترین گروه‌ها قرار گرفتند.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با ۲ هزار و ۶۷۵ واحد، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۲ هزار و ۵۰۹ واحد، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با یک هزار و ۹۷۶ واحد، شرکت ملی صنایع مس ایران یک هزار و ۷۹۸ واحد و شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با یک هزار و ۴۴۸ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص کل داشتند.

در مقابل، شرکت صنعت غذایی کوروش با ۱۴۹ واحد، شرکت صنعتی بهشهر با ۸۲ واحد، شرکت مخابرات ایران با ۶۰ واحد، شرکت پدیده شیمی قرن با ۴۲ واحد و گروه صنعتی پاکشو با ۳۶ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر رشد شاخص کل داشتند.

در جریان معاملات واپسین روز هفته، افراد حقوقی ۳۴.۴ درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص دادند؛ این در حالی است که سهم حقیقی‎ها از ورود نقدینگی به بازار ۶۵.۶ درصد بود.


نگاهی بر مالکیت‌های حقیقی و حقوقی بازار


در جریان معاملات امروز، معادل ۶۹.۸ درصد کل ارزش خرید را حقیقی‌های بازار انجام دادند. این در حالی است که حقوقی‌های بازار با ۳۰.۲ درصد از ارزش کل معاملات، سهم کمتری را نسبت به حقیقی‌ها در ورود نقدینگی به بازار داشته‌اند.

همچنین، سهم حقیقی‌ها از کل حجم خرید معادل ۸۰.۱ درصد وسهم حقوقی‌ها معادل ۱۹.۹ درصد بوده است.

از سوی دیگر، سهم حقیقی‌ها از کل ارزش فروش‌های امروز بازار معادل ۷۴ درصد بود. این در حالی است که حقوقی‌های بازار با سهم ۲۶ درصدی، سهم کمتری را نسبت به حقیقی‌ها در خروج نقدینگی از بازار داشته‌اند.

همچنین، سهم حقیقی‌ها از کل حجم‌های فروش معادل ۸۷.۹ درصد وسهم حقوقی‌ها معادل ۱۲.۱ بوده است.

بر اساس این گزارش، بازار سهام با ۹۸ صف خرید به ارزش ۳ هزار و ۵۹ میلیارد و ۳۱۸ میلیون ریال به کار خودپایان داد. این در حالی است که در آن سوی دیگر بازار با ۹۶ صف فروش به ارزش ۲ هزار و ۶۸۲ میلیارد و ۸۲۵ میلیون ریال حرکت خود را تمام کرد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده