تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۳۵
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۲۴۶۸۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

ثبات و پیش‌بینی پذیری بازار دو مانع محکم مقابل کوچ سهامداران

‌می‌متالز - باید با اقدامات اعتماد زا و اطمینان دادن به سهامداران که دولت درمورد شرکت‌ها تصمیمات رادیکال نمی‌گیرد، بتوان اعتماد را به بازار برگرداند. با برگشت این اعتماد، بازار مسیر خود را پیدا خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به علل و عوامل بی اعتماد شدن مردم به بازار سرمایه گفت: با توجه به تجربه سال ۹۹ و ورود حجم عظیمی از سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه بدون داشتن دانش کافی، انتظار می‌رود برای سال‌های آینده شاهد ورود روز افزون سرمایه‌گذاران به بازار با دانش و آگاهی بیشتر باشیم.

کمیله فرقانی در این باره افزود: ورود حجم عظیم سرمایه گذاران به بازار سرمایه بدون دانش لازم و فقط با توجه به اخبار و وعده‌هایی که به آن‌ها داده می‌شود تنها عاملی است که ریزش بازار را به دنبال دارد که برای کشور و اقتصاد نیز بسیار خطرناک است.

وی با تاکید به اینکه نباید اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به بازار سرمایه از بین برود، عنوان کرد: سرمایه‌گذاران همیشه خواهان آن هستند که سرمایه خود را در جایی سرمایه‌گذاری کنند که سود کرده و به سودآوری لازم برسند، اما چنانچه بازار ثبات لازم را نداشته باشد و مملو از صف‌های فروش و کاهش نقدشوندگی باشد، رفته رفته مردم اعتماد خود را از دست داده و سرمایه‌ها در بازار‌های موارزی سرمایه گذاری می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: واگذاری سهم‌های دولتی به مردم برای جبران کسری بودجه دولت از جمله عواملی است که ریزش بازار را به همراه دارد و مردم نسبت به آن بی‌اعتماد می‌شوند.

وی اظهار کرد: در صورتی که ارزش سهام سهامداران نسبت به سال گذشته آن‌ها افت قیمت داشته و نقدشوندگی نیز نداشته باشند این موضوع نیز باعث افت بازار می‌شود.

فرقانی تصریح کرد: نبود ثبات کافی در بازار، کاهش نقد شوندگی دارایی سهامداران، قابل پیش بینی نبودن بازار از دیگر عواملی است که موجب ریزش بازار شده و سهامداران را با مشکل مواجه می‌کند.

به گفته این کارشناس؛ مقایسه قیمت و روند معاملات سهام در سال ۹۹ با سال جاری یکی از دلایل عدم جذابیت برای سهامداران شد که با وجود P/E پایین و قیمت‌های خوب سهام باز هم جذابیتی برای سهامداران نداشت.


راهکار رفع بی اعتمادی سهامداران


فرقانی راهکار رفع بی اعتمادی سهامداران را، ایجاد ثبات در بازار عنوان کرد و افزود: ثبات در بازار سرمایه موجب بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران عمده و خرد می‌شود و خوشبختانه سازمان بورس بر شفافیت اطلاعات مالی و اطلاعات منتشره شرکت‌ها تاکید دارد و چنانچه اطلاعاتی که روی کدال منتشر می‌شود و اطلاعاتی که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد، شفاف باشد، سرمایه‌گذار می‌تواند اعتماد کند.

وی بیان کرد: منظور از اطلاعات شفاف این است که صورت‌های مالی شرکت‌ها مبهم و متناقض نباشد. اگر این مشکل حل شود، اعتماد سرمایه گذاران به بازار برمی‌گردد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه توضیح داد: روابط مالی باید بصورت بلند مدت مشخص شود تا یک شرکت پتروشیمی یا پالایشگاهی بداند نحوه محاسبه خوراک تا ۱۰ سال آینده به چه صورت خواهد بود؟ اگر تکلیف این موضوعات مشخص باشد، سرمایه‌گذار نیز تکلیف خود و سرمایه‌اش را می‌داند.


سرمایه‌گذاری در بورس


سرمایه‌گذاری در بورس بلند مدت است و سرمایه‌گذاری کوتاه مدت توصیه نمی‌شود. زیرا بازار در کوتاه مدت با نوساناتی مواجه است که سهامداران را اسیر خواهد کرد و باعث ضرر آن‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: باید با اقدامات اعتماد زا و اطمینان دادن به سهامداران که دولت درمورد شرکت‌ها تصمیمات رادیکال نمی‌گیرد، بتوان اعتماد را به بازار برگرداند. با برگشت این اعتماد، بازار مسیر را پیدا خواهد کرد.

فرقانی با بیان اینکه خوشبختانه کارگزاری‌ها خدمات غیر حضوری بیشتری به سهامداران می‌دهند، خاطر نشان کرد: در صورت ایجاد ثبات در بازار سرمایه، سهامداران برای سرمایه‌گذاری ترسی نداشته و با اطمینان بیشتر و بدون ورود به بازار‌های دیگر وارد بازار سرمایه شده و نگاه بلندمدت به آن خواهند داشت.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده