تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۵۳
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۲۴۶۹۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس ویترین اقتصاد بازار است / بازار سرمایه علاج شود

‌می‌متالز - شب گذشته مهدی رباطی با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درخصوص دلایل خروج پول از بورس و راهکار‌های تقویت بازار و همچنین عدم توسعه یافتگی زیرساخت‌های بازار سرمایه و جایگاه این بازار نزد سیاست‌گذاران نکاتی را بیان کرد.

به گزارش می‌متالز، رباطی گفت: ما در سال ۹۹ با یک اتفاق در اقتصاد ایران روبرو شدیم که بی سابقه بود. دولت‌ها همواره در کشور ایران به بازار سرمایه نگاه جدی نداشتند، ولی در سال ۹۸ و ۹۹ دولت بازار سرمایه را به عنوان یک منبع قوی پیدا کرد و راغب شد تا بازار را رشد دهد و کسری بودجه خود را از بازار تامین کند.

وی افزود: نکته مثبت این موضوع آن بود که بازار سرمایه برای اولین بار در سطح کلان سیاست‌گذاری کشور مطرح شد. اما از سویی اثر منفی آن ورود شتابان مردم بدون آماده شدن زیرساخت‌ها و بدون داشتن دانش کافی و صرفا از روی اعتماد، آسیب جدی به سرمایه گذاران وارد کرد.

رباطی ادامه داد: در حال حاضر با بازاری مواجه هستیم که ذینفعان بسیار گسترده‌ای دارد و حتی مردم در روستا‌ها هم مردم درگیر بازار سرمایه هستند، ولی در واقع متناسب با ضریب نفوذ بازار سرمایه هنوز زیرساخت‌های بازار ما و جایگاه آن در سطح سیاست گذاری جامعه ارتقا پیدا کرده است.

مهدی رباطی تصریح کرد: بازار سرمایه‌ای که تا این حد توسعه پیدا کرده است یقیناً نیازمند این خواهد بود که جایگاهش در سطح سیاست گذاری کشور نیز به همین شکل ارتقا پیدا کند، ولی متاسفانه انسجام در سطح سیاست گذاری کشور در خصوص بازار سرمایه وجود ندارد و شورای عالی بورس که متولی پیگیری بسیاری از موارد مرتبط با بورس می‌باشد هنوز سازوکار مشخصی ندارد و این موضوع مسبب شرایط فعلی بازار است.


وی همچنین بیان کرد: حدود ۱۷ ماه ریزش را در بازار سرمایه شاهد بودیم. ارزش بازار در حال حاضر یک پنجم شده و هنوز نیز رویکرد مشخصی درخصوص علاج مشکلات بازار سرمایه به وجود نیامده است.

رباطی اظهار کرد: طبق آخرین آمار از ۲۷ آذر ۱۴۰۰ تا ۲۷ دی ۱۴۰۰ حدود ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار سرمایه اتفاق افتاده است که از دلایل این خروج میتوان به دامنه نوسان بورس و عدم وجود ابزار‌های مختلف در بورس کشور اشاره کرد.

وی ادامه داد: بازار سرمایه ایران حتی نتوانسته ارزش سال ۹۲ خود را همچنان حفظ کند و در حال حاضر ۲۰ میلیارد دلار زیر ارزش دلاری سال ۹۲ هستیم که از دلایل عمده آن این است که زیرساخت‌های بازار مناسب با بازار رشد نکرده است و تا زمانی که این زیرساخت‌ها اصلاح نشود ما در بازار سرمایه شاهد افت‌های شدید فرسایشی خواهیم بود.

مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران بیان کرد: بخش هماهنگی و متولی مشخص برای اداره بازار سرمایه در کشور را نداریم که این موضوع باید سریعاً علاج شود.

رباطی تاکید کرد: اگر دولت در سال ۹۹ به نکات کارشناسان توجه می‌کرد و عرضه اولیه شرکت‌ها تسهیل می‌شد و سهام شناور شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کرد این حباب شکل نمیگرفت و لطمه به اعتماد عمومی مردم به بازار سرمایه وارد نمیشد.

وی همچنین بیان کرد: در حال حاضر هم قطعا اگر دولت به سمت سیاست‌های حرکت کند که در جهت تولید مولد و تشویق سرمایه گذاری باشد یقیناً بازار سرمایه رونق خواهد گرفت و حجم بسیار زیادی از این نقدینگی جذب بازار خواهد شد و با ورود استارتاپ‌ها و شرکت‌های خصوصی رونق جدی در فضای واقعی اقتصاد به وجود خواهد آمد.

رباطی ادامه داد: اگر انسجام در فضای سیاست گذاری کشور برای توسعه بازار سرمایه به وجود بیاید یقینا بورس می‌تواند یکی از راه‌های برون رفت کشور از تنگنا‌های فعلی باشد.

مهدی رباطی گفت: بورس ویترین اقتصاد بازار و اقتصاد سرمایه داری است. در تمام کشور‌های دنیا هر چقدر میزان اقتصاد رقابتی‌تر باشد بازار‌های مالی نیز توسعه بیشتری دارند، میزان رونق پایدار بورس ارتباط بسیار مستقیمی درجه باز بودن اقتصاد دارد.

وی افزود: هرچقدر اقتصاد کشور ما از دستوری بودن فاصله بگیرد به همان اندازه بورس ما رونق پایدارتری پیدا خواهد کرد و همچنین هر چقدر به سمت دلار ۴۲۰۰ تومانی، قیمت گذاری دستوری، تعیین سقف و کف برای نهاده‌های تولید،. برویم مطمئناً بورس لطمه خواهد خورد و توسعه پایداری پیدا نخواهد کرد.

رباطی در انتها تاکید کرد: اگر دولت ما به سمت این قبیل سیاست‌ها حرکت کند و همچنین سیاست‌های اصل ۴۴ جدی گرفته شود و اقتصاد به سمت باز بودن حرکت کند بورس ما دیگر نیازی به جلسه بحران، کمک حقوقی ها، بسته حمایتی نخواهد داشت.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده