تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۴
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۲۴۶۸۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام شد؛

ضوابط دستورالعمل بازارگردانی: اعمال یا عدم اعمال حجم مبنا در محاسبه قیمت پایانی

‌می‌متالز - معاونت نظارت بر بازار شرکت فرابورس با انتشار اطلاعیه‌ای ضوابط مربوط به ماده ۲۲ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران را اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، در راستای مصوبه سیصد و بیست و هشتمین جلسه هیات مدیره شرکت فرابورس ایران در تاریخ ۹ بهمن ۱۴۰۰، ضوابط مربوط اعمال یا عدم اعمال حجم مبنا در نماد‌های معامالتی دارای بازارگردان ابلاغ شد.

بر اساس ماده واحده این اطلاعیه، ضوابط موضوع ماده ۲۲ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران در خصوص اعمال یا عدم اعمال حجم مبنا در محاسبه قیمت پایانی نماد‌های معاملاتی مندرج در بازار‌های اول و دوم به شرح زیر تعیین می‌شود:

۱- در خصوص نماد‌های معاملاتی دارای بازارگردان، در صورتی که میانگین نسبت حجم معاملات روزانه به حجم مبنا (۹ دهک اول) بیشتر یا مساوی ۲ باشد، حجم مبنا در قیمت پایانی نماد لحاظ نخواهد شد.

۲- در خصوص نماد‌های معاملاتی که میانگین نسبت حجم معاملات روزانه به حجم مبنا (۹ دهک اول) کمتر از ۲ باشد در صورتی که پارامتر حداقل معامالت روزانه جمیع بازارگردانان نماد مذکور بیشتر یا مساوی ۲ برابر حجم مبنای قابل محاسبه بر اساس فرمول مصوب باشد، حجم مبنا در محاسبه قیمت پایانی نماد معاملاتی لحاظ نخواهد شد.

۳- در صورت خاتمه فعالیت بازارگردانی یا درخواست بازارگردان، حجم مبنا در محاسبه قیمت پایانی نماد معاملاتی اعمال خواهد شد.

تبصره ۱: محاسبات موضوع بند‌های ۱ و ۲ این ماده طی دوره سه ماهه پیش از تاریخ تصویب این ضوابط انجام می‌شود (در صورتی که نماد‌های معاملاتی در بیش از نیمی از دوره مذکور قابل معامله بوده باشد).

تبصره ۲: بازنگری در اعمال یا عدم اعمال حجم مبنا برای آن دسته از نماد‌های معاملاتی که حجم مبنا در محاسبه قیمت پایانی آن‌ها لحاظ می‌شود، بر اساس بند‌های ۱ و ۲ این ضوابط در پایان هر ماه انجام می‌گیرد (در صورتی که نماد‌های معاملاتی در بیش از نیمی از دوره یک ماهه قابل معامله بوده باشد).

لازم به ذکر است نماد‌های مشمول این ضوابط در روز یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ از طریق تارنمای رسمی شرکت فرابورس ایران اعلام خواهد شد و از تاریخ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد.

ضوابط دستورالعمل بازارگردانی: اعمال یا عدم اعمال حجم مبنا در محاسبه قیمت پایانی

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده